
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zagraniczne telewizje o Polsce 
 

 

 

 

 

 

Analiza informacji o Polsce i Polakach emitowanych  
w wybranych zagranicznych stacjach telewizyjnych  

w okresie od 1 do 31 marca 2007 roku 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa, kwiecień 2007 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

 2 

 

Statystyka  
 

 
 
Tabela 1. Liczba przekazów w poszczególnych stacjach  
 z uwzględnieniem wydźwięku przekazu 

Stacje TV    Suma 

ZDF 5 59 4 68 
ARD 4 56 - 60 
Euronews 1 44 8 53 
France24 4 22 12 38 
BBC World 5 12 2 19 
CNN - 17 - 17 
TV5 - 4 3 7 
Suma 18 215 29 262 

 
 
 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 

                                                           
*
Od 1 stycznia 2007 do monitoringu IMM dołączyły materiały emitowane we francuskiej telewizji France24 

Wykres 1. Stacje TV - udział procentowy w raporcie 

3%

20%

6%

7%

23%26%

15%

ARD BBC World CNN Euronews France24 TV5 ZDF

 

Źródło: IMM 

Wykres 2. Liczba przekazów w ostatnich 3 miesiącach*  

405

262

108

0

100

200

300

400

500

Styczeń Luty Marzec

 
  Źródło: IMM 

Wykres 3. Wielkość przekazów - udział procentowy w 
raporcie 

28%
27%

3%

42%

Informacja Pełen przekaz Wzmianka Reklama
 

  Źródło: IMM 

 

0 − + 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   3 

 

Podsumowanie statystyk 
 

W marcu monitorowane przez IMM stacje zagraniczne wyemitowały 262 przekazy odnoszące się do 
Polski lub Polaków. Łączny czas emisji wyselekcjonowanych materiałów wyniósł ponad 12 godzin i był 
czterokrotnie dłuższy niż w lutym. W monitorowanym miesiącu stacje zagraniczne wyemitowały ponad 
250% materiałów więcej niż miesiąc wcześniej. Zdecydowana większość materiałów (215) miała 
neutralny wpływ na wizerunek Polski. Analizując przekazy nacechowane, można zauważyć, że po raz 
kolejny liczba materiałów negatywnych (29) była wyższa niż liczba audycji kształtujących pozytywny 
wizerunek Polski i Polaków (18). Największy udział we wszystkich marcowych przekazach miały stacje 
niemieckie: ZDF (26%) oraz ARD (23%). Najczęściej informująca o Polsce w lutym stacja EuroNews 
(34% wszystkich przekazów), tym razem dostarczyła 20% materiałów wykorzystanych w analizie. 
Najwięcej audycji negatywnie wpływających na wizerunek naszego państwa wyemitowano we  
France 24 (12) oraz EuroNews (8). Pozytywne materiały nadały: ZDF (5), ARD, France 24, BBC World 
(po 4) oraz EuroNews (1).  

Przekazy w całości poświęcone Polsce stanowiły 42% wszystkich monitorowanych materiałów. Udział 
materiałów zakwalifikowanych jako informacje wyniósł 28%. Wzmianki o Polsce lub Polakach pojawiły 
się w 27% przekazów. W marcu stacja CNN dziewięciokrotnie wyemitowała reklamę Surprise Yourself 
in Poland (3% całości przekazów). 
 
Główne tematy - ocena przekazów 
 

Najczęściej poruszanym tematem była wizyta kanclerz Angeli Merkel w Polsce. Oczywiście najwięcej 
materiałów relacjonujących to wydarzenie wyemitowano w stacjach niemieckich. Poza stacjami 
niemieckimi spotkanie na szczycie w stosunkach polsko-niemieckich zostało odnotowane przez 
EuroNews i France 24.  

Tematem numer dwa dla zagranicznych stacji była kwestia budowy elementów tarczy antyrakietowej 
w Polsce. Pośród monitorowanych stacji jedynie BBC World nie wyemitowała żadnego przekazu na 
ten temat. W tym kontekście najczęściej informowano o stanowisku władz niemieckich, które uważają, 
że projekt obrony przeciwrakietowej powinien być tworzony pod auspicjami NATO. Stacje niemieckie i 
francuskie podkreślały, że polskie społeczeństwo jest w większości przeciwne projektowi. Publiczne 
telewizje naszych zachodnich sąsiadów bardzo szeroko informowały o stanie stosunków polsko-
niemieckich. Duża liczba materiałów dotyczących tej kwestii została zainspirowana polsko-niemieckim 
spotkaniem na szczycie. Charakterystyczną cechą tych przekazów było pokazanie różnic pomiędzy 
relacjami politycznymi (niezbyt dobre) a stosunkami międzyludzkimi (pozytywne). ARD i ZDF szukając 
przyczyn ochłodzenia stosunków międzypaństwowych, opisywały negatywne zjawiska po obu 
stronach, jednak zdecydowanie więcej kontrowersyjnych zachowań dotyczyło polskich polityków.  

Kwestia aborcji i lustracji, które wzbudzały w ostatnim czasie wiele kontrowersji w Polsce, zostały 
również zauważone przez zagranicznych nadawców. Temat planów zastrzeżenia prawa 
antyaborcyjnego w Polsce nie został podjęty jedynie przez CNN i TV5. Natomiast BBC World i CNN 
nie wyemitowały informacji poświęconych zmianie ustawy lustracyjnej. W przypadku obydwu tematów 
odnotowano materiały negatywnie wpływające na wizerunek Polski. 

Informacje na temat Polski pojawiały się także stosunkowo często w kontekście polityki energetycznej 
UE oraz projektu Eurokonstytucji. Polskę przedstawiono jako państwo opierające swoją politykę 
energetyczną na tradycyjnych źródłach oraz sceptycznie nastawione do Eurokonstytucji.  

(Pozostałe uwzględnione w raporcie tematy poruszane były rzadziej niż dziesięciokrotnie).  

Wizerunek Polski i Polaków ucierpiał głównie w związku z przekazami na temat sytuacji wewnętrznej, 
której dotyczyły m.in. informacje na temat lustracji, aborcji oraz homofobii w Polsce. Po raz kolejny 
negatywnie na wizerunek Polski wpłynęły echa antysemickiej broszury Macieja Giertycha.  
Analizując wykres 4. prezentujący liczbę publikacji w podziale na kategorie tematyczne, można 
zauważyć, że monitorowane media najczęściej informowały o Polsce w kontekście stosunków 
międzypaństwowych (wizyta Merkel). W kategorii sprawy wewnętrzne znalazły się doniesienia m.in. 
na temat lustracji, aborcji, homofobii, powołania metropolity warszawskiego oraz sporu wokół Doliny 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   4 

Rospudy. W kategorii Polska w UE największa liczba materiałów dotyczyła informacji o Polsce  
w kontekście 50-lecia UE oraz europejskiej polityki energetycznej. W marcu stosunkowo duża liczba 
publikacji została zaliczona do kategorii Ludzie. Tu znalazły się m.in. materiały prezentujące Irenę 
Sendlerową oraz Alicję Tysiąc.  
 
Tabela 3. Tematyka przekazów  

Zagadnienie Suma 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce 45 

Tarcza antyrakietowa 22 

Stosunki polsko - niemieckie 21 

Aborcja w Polsce 17 

Lustracja w Polsce 16 

Polityka energetyczna UE 15 

Eurokonstytucja 10 

Surprise Yourself In Poland 9 

Wywiad z Geremkiem 9 

Spór wokół Doliny Rospudy 6 

Homofobia w Polsce 5 

Nowy Metropolita Warszawski. 5 

Reportaż na temat Stoczni Gdańskiej. 4 

Rosyjskie embargo na mięso 4 

Wysiedlenia 4 

Frontex  3 

Rozróżnij braci Kaczyńskich 3 

Irena Sendlerowa 3 

Spotkanie przedstawicieli Sejmu i Bundestagu 3 

Sprawa publikacji Macieja Giertycha. 3 

Sprawa PZPN 3 

50-lecie UE 2 

AEG produkuje w Polsce 2 

Film "Strajk" 2 

Nowy Fiat 500 2 

Polacy na Wyspach Brytyjskich 2 

Polityczny plakaciarz 2 

Reportaż na temat Europejskiego Centrum Natolin. 2 

Reportaż z Polski - Warszawa 2 

Rozwód Dariusza Michalczewskiego 2 

Sołtys Zakrzewa 2 

Spotkanie prezydentów Polski i Ukrainy. 2 

Wypowiedź europosła Sonika  2 

Żubry 2 

Pozostałe 26 

Suma 262 

 
 
 
 
 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   5 

 
 

Wykres 4. Liczba publikacji w podziale na ogólną tematykę przekazów 

3

16

22

25

52

80

3

6

9

46

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90

Sport

Kultura

Inne

Reklama

Ciekaw ostki

Bezpieczeństw o międzynarodow e

Ludzie

Polska w  Unii

Spraw y w ew nętrzne

Stosunki międzypaństw ow e

 

Źródło: IMM 

 

 

 

Ocena przekazów - media niemieckie 
 

Dla niemieckich nadawców publicznych tematem numer jeden poruszanym w kontekście Polski była 
wizyta kanclerz Niemiec Angeli Merkel w naszym kraju. Niemieckie stacje podkreślały duże znaczenie 
tej wizyty. Oceniano, że będzie to okazja do poprawienia stosunków bilateralnych, które w ostatnim 
czasie nie były najlepsze. Cel wizyty kanclerz Niemiec określono, jako Napięcia zlikwidować, zaufanie 
zbudować. Realizację tego celu miała ułatwić prywatna część wizyty Merkel, która wraz z mężem 
gościła w rezydencji polskiego prezydenta na Helu. Warto zauważyć, że szefowa niemieckiego rządu 
była zadowolona z wizyty w Polsce. Po powrocie do Niemiec zapowiedziała m.in., że sprawa tarczy 
antyrakietowej zostanie wkrótce rozwiązana. W monitorowanych mediach niemieckich pojawiło się 
również sporo materiałów dotykających kwestii stosunków polsko-niemieckich. Zdecydowana 
większość tych przekazów miała kontekst neutralny, ale odnotowano kilka materiałów pokazujących 
kontrowersyjne działania polskich polityków, negatywnie wpływających na wizerunek naszego kraju. 
Zainteresowanie ARD i ZDF nadal wzbudzały plany umiejscowienia elementów tarczy antyrakietowej 
w Polsce i Czechach. Kwestia tarczy antyrakietowej gościła w omawianych stacjach niemieckich 
częściej niż wynika to z poniższych tabel, ponieważ była wzmiankowana również w materiałach 
poświęconych wizycie Angeli Merkel. W niektórych materiałach na ten temat informowano, że polskie 
społeczeństwo jest przeciwne temu projektowi.  
Uwagę niemieckich stacji skupiała również kwestia aborcji w Polsce. Przekazy pokazywały problem 
aborcji w Polsce w sposób kompleksowy. Informowano o planach zaostrzenia prawa antyaborcyjnego 
przez LPR, marszu życia, wyroku w sprawie Alicji Tysiąc a także o powstającej Partii Kobiet.  
Niemieckie media odnotowały również premierę filmu „Strajk”. ARD wyemitowała rozmowę ze 
Steffenem Möllerem – Pierwszym Niemcem, który może śmiać się z Polaków. ZDF informowała o 
perypetiach miłosnych Dariusza Michalczewskiego oraz o popularności Adama Małysza w Polsce. 
Stacje niemieckie, podobnie jak w lutym, pominęły spór wokół Doliny Rospudy.  

 

 
 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   6 

 
Tabela 4a. Tematyka przekazów w ARD  

ARD    Suma 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce - 26 - 26 

Stosunki polsko - niemieckie 2 4 - 6 

Tarcza antyrakietowa - 6 - 6 

Wysiedlenia - 4 - 4 

Aborcja w Polsce - 2 - 2 

Eurokonstytucja - 2 - 2 

Polityczny plakaciarz - 2 - 2 

Spotkanie przedstawicieli Sejmu i Bundestagu - 2 - 2 

Dziennikarze nagrodzeni za reportaż o Oświęcimiu - 1 - 1 

Film "Strajk" - 1 - 1 

Frontex - 1 - 1 

Hodowca winorośli polskiego pochodzenia - 1 - 1 

Lustracja w Polsce - 1 - 1 

Polityka energetyczna UE - 1 - 1 

Polscy pracownicy w Niemczech - 1 - 1 

Prezydent Kaczyński w Berlinie - 1 - 1 

Przeniesienie fabryk Electroluxa do Polski 1 - - 1 

Rozmowa ze Steffenem Mollerem 1 - - 1 

Suma 4 56 - 60 

 
 
 
Tabela 4b. Tematyka przekazów w ZDF  

ZDF    Suma 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce - 15 - 15 

Stosunki polsko - niemieckie 4 8 3 15 

Tarcza antyrakietowa - 6 - 6 

Aborcja w Polsce - 4 1 5 

Eurokonstytucja - 4 - 4 

Reportaż na temat Polski - 3 - 3 

Polityka energetyczna UE - 3 - 3 

AEG produkuje w Polsce - 2 - 2 

Polska w UE  - 2 - 2 

Rozwód Dariusza Michalczewskiego - 2 - 2 

Sołtys Zakrzewa - 2 - 2 

50-lecie UE - 1 - 1 

Dożywianie dzieci w Polsce - 1 - 1 

Film "Strajk" - 1 - 1 

Historia Europy  - 1 - 1 

Lustracja w Polsce - 1 - 1 

Polskie kopalnie - 1 - 1 

Polsko niemiecka akcja uświadamiająca na temat AIDS - 1 - 1 

Popularność Adama Małysza w Polsce 1 - - 1 

Spotkanie przedstawicieli Sejmu i Bundestagu - 1 - 1 

Suma 5 59 4 68 

0 − + 

0 − + 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   7 

  

Ocena przekazów - media angloj ęzyczne 
 
W marcu żadna kwestia nie wzbudziła takiego zainteresowania, jakie stało się udziałem planów 
budowy tarczy antyrakietowej w poprzednim miesiącu. Stosunkowo duże zainteresowanie budową 
systemu obrony antyrakietowej wykazała jedynie CNN. EuroNews i BBC World sporo uwagi 
poświęciły kontrowersjom wokół aborcji w Polsce. Cześć materiałów dotyczących tej tematyki miała 
negatywny wpływ na wizerunek Polski. EuroNews w marcu wyemitowała dużą liczbą materiałów 
związanych z 50-leciem podpisania Traktatów Rzymskich ustanawiających EWG. W tym kontekście 
nie zabrakło informacji związanych z Polską. dziewięć razy wyemitowano wywiad z 
eurodeputowanym, profesorem Bronisławem Geremkiem, który opowiadał o sytuacji w Polsce w 
okresie ustanawiania Wspólnot Europejskich. Geremek skrytykował także obóz rządzący w Polsce. W 
kontekście rocznicy UE wspominano o stanowisku Polski w sprawie Eurokonstytucji. EuroNews jako 
jedyna odnotowała protesty rolników oraz kolejarzy oraz kontynuowała sprawę ocenianej jako 
antysemicka publikacji Macieja Giertycha.  

Spośród anglojęzycznych telewizji, jedynie BBC World odnotowała powołanie nowego metropolity 
warszawskiego oraz proces beatyfikacyjny Jana Pawła II. W BBC World trzykrotnie nadano programy 
prezentujące w bardzo pozytywnym świetle postać Ireny Sendlerowej, która uratowała podczas II 
wojny światowej 2,5 tysiąca żydowskich dzieci.  

CNN emitowała w marcu spot reklamowy Surprise Yourself in Poland, który prezentuje turystyczne 
walory naszego kraju. Amerykańska stacja jako jedyna zainteresowała się historią domagającego się 
eutanazji Janusza Świtaja.  
 
 
 
Tabela 4c. Tematyka przekazów w EuroNews 

EuroNews    Suma 

Wywiad z Bronisławem Geremkiem - 7 2 9 

Aborcja w Polsce - 2 2 4 

Eurokonstytucja - 2 2 4 

Lustracja w Polsce - 4 - 4 

Reportaż na temat Stoczni Gdańskiej - 4 - 4 

Rosyjskie embargo na mięso 1 3 - 4 

Sprawa publikacji Macieja Giertycha. - 1 2 3 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce - 3 - 3 

Frontex  - 2 - 2 

Nowy Fiat 500 - 2 - 2 

Spór wokół Doliny Rospudy - 2 - 2 

Spotkanie prezydentów Polski i Ukrainy - 2 - 2 

Wypowiedź europosła Sonika  - 2 - 2 

Polityka energetyczna UE - 2 - 2 

Koncert młodych Europejczyków - 1 - 1 

Problem otyłość w Unii Europejskiej - 1 - 1 

Proces przeciwko francuskiej kolei - 1 - 1 

Protesty kolejarzy i rolników w Polsce - 1 - 1 

Tarcza antyrakietowa - 1 - 1 

Wyniki finansowe France Telekom - 1 - 1 

Suma 1 44 8 53 

  
 
 

0 − + 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   8 

Tabela 4d. Tematyka przekazów w BBC World  

BBC World    Suma 

Aborcja w Polsce - 2 2 4 

Irena Sendlerowa 3 - - 3 

Polityka energetyczna UE - 3 - 3 

Spór wokół Rospudy - 2 - 2 

Sprawa PZPN - 2 - 2 

Beatyfikacja Jana Pawła II - 1 - 1 

Inwestycje Metro Group w Polsce - 1 - 1 

Nowy Metropolita Warszawski - 1 - 1 

Polacy na Wyspach Brytyjskich 1 - - 1 

Spotkanie po latach Polki i Żydówki 1 - - 1 

Suma 5 12 2 19 

 
 
 
 
 
 
 
 Tabela 4e. Tematyka przekazów w CNN  

CNN    Suma 

Spot promujący Polskę – Surprise Yourself in Poland - 9 - 9 

Tarcza antyrakietowa - 3 - 3 

Żubry - 2 - 2 

Historia Janusza Świtaja - 1 - 1 

Narodziny foki w polskim ZOO - 1 - 1 

Sprawa PZPN - 1 - 1 

Suma - 17 - 17 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

0 − + 

0 − + 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   9 

Ocena przekazów - media francuskoj ęzyczne 
 
Stacje francuskie wyemitowały 45 materiałów dotyczących Polski i Polaków. Można zauważyć, że 
zainteresowane były głównie wydarzeniami dotyczącymi sytuacji wewnętrznej w Polsce. Tematem 
numer jeden dla mediów francuskich była nowelizacja ustawy lustracyjnej. Sposób przekazu informacji 
na temat lustracji wpływał raczej negatywnie na wizerunek Polski. Zdecydowanie niekorzystny wpływ 
na postrzeganie naszego kraju za granicą miały materiały dotyczące homofobii w Polsce, która 
zdaniem francuskich mediów, jest w Polsce powszechna. Zarówno France24, jak i TV5, odnotowały 
fakt powołania nowego metropolity warszawskiego. Telewizja France24 wyemitowała także materiał 
na temat gry internetowej polegającej na rozróżnieniu braci Kaczyńskich. Warto zauważyć, że aż 
jedna trzecia materiałów wyemitowanych w monitorowanych mediach francuskich wpływała 
negatywnie na wizerunek Polski i Polaków.  
 
Tabela 4g. Tematyka przekazów w France24 

France24    Suma 

Lustracja w Polsce - 1 6 7 

Polityka energetyczna UE - 6 - 6 

Tarcza antyrakietowa - 5 - 5 

Homofobia w Polsce - - 4 4 

Rozróżnij braci Kaczyńskich - 3 - 3 

Nowy Metropolita Warszawski 2 1 - 3 

Aborcja w Polsce - 1 1 2 

Europejskie Centrum Natolin 2 - - 2 

Spór wokół Rospudy - 2 - 2 

Eurokonstytucja - 1 - 1 

Polska braci Kaczyńskich - - 1 1 

Przystąpienie Polski do strefy euro - 1 - 1 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce - 1 - 1 

Suma 4 22 12 38 
 
 
 
 
 
 
 
Tabela 4f. Tematyka przekazów w TV5  

TV5    Suma 

Lustracja w Polsce - 1 2 3 

Homofobia w Polsce - - 1 1 

Nowy Metropolita Warszawski - 1 - 1 

Polacy na Wyspach Brytyjskich - 1 - 1 

Tarcza antyrakietowa - 1 - 1 

Suma - 4 3 7 
 

 

 
 

 

 

0 − + 

0 − + 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   10 

Omówienie najwa żniejszych tematów 
 
W niniejszej części omówione zostaną wszystkie tematy, które były poruszane przez monitorowane 
stacje przynajmniej trzy razy, a także najciekawsze, ale rzadziej pojawiające się materiały. 

 
 

Wizyta kanclerz Niemiec w Polsce 
 
Wizyta Angeli Merkel w Polsce była tematem, który zdominował marcowe przekazy monitorowanych 
stacji w kontekście informacji na temat Polski i Polaków. Oczywiście największy wpływ na taki stan 
rzeczy miała bardzo duża liczba przekazów na ten temat wyemitowanych w stacjach niemieckich. 
Przyjazd Merkel do Polski odnotowały również EuroNews i France 24. W tych stacjach pojawiły się 
jedynie informacje o wizycie niemieckiej kanclerz w Polsce. Podkreślano, że celem Merkel jest 
przekonanie Polski do obecnego kształtu Konstytucji UE. Rozróżnienie braci Kaczyńskich nadal 
stanowi pewien problem dla nadawców zagranicznych, EuroNews poinformował, że kanclerz Niemiec 
spędzi weekend z premierem Polski Lechem Kaczyńskim. 
Niemieckie media informowały na temat pobytu szefowej niemieckiego rządu dużo szerzej. Jako 
główne punkty polsko-niemieckich konsultacji wymieniano sprawę Eurokonstytucji, plany budowy w 
Polsce elementów tarczy antyrakietowej, gazociąg niemiecko-rosyjski oraz ocieplenie dwustronnych 
stosunków politycznych, które są napięte z powodu roszczeń niemieckich wypędzonych. Niemieckie 
stacje zwracały uwagę na półprywatną formułę wizyty, która miała służyć lepszemu poznaniu się i 
budowie zaufania. ARD i ZDF informowały o wykładzie na UW (Duże audytorium Angeli Merkel na 
UW może świadczyć, że polsko - niemieckie stosunki nie są jednak takie złe) oraz zapewnieniach, że 
stosunki z Polską są dla Niemiec bardzo ważne. Zauważono także pozytywne reakcje polskiego 
premiera, który po rozmowie z kanclerz odniósł wrażenie, że idziemy naprzód oraz prezydenta Lecha 
Kaczyńskiego, który jest przekonany, że znajdą wspólne rozwiązania. Po powrocie kanclerz do kraju 
w mediach można było usłyszeć, że Merkel jest zadowolona z wizyty w Polsce. Uważa, że zostały 
poruszone wszystkie najważniejsze tematy, a sprawa tarczy antyrakietowej zostanie wkrótce 
rozwiązana. 
 
 

Tarcza antyrakietowa 
 
Kwestia budowy w Polsce tarczy antyrakietowej, która zdominowała przekazy w lutym, w marcu nadal 
była stosunkowo często podejmowana przez monitorowane stacje. Jedynie BBC World nie 
wyemitowała materiałów dotyczących tego projektu.  
Niemieckie media skupiły uwagę na stanowisku niemieckiej kanclerz w sprawie tarczy. Zdaniem 
Angeli Merkel projekt powinien być prowadzony pod egidą NATO. Informowano, że kwestia tarczy 
antyrakietowej była jednym z tematów podczas wizyty Angeli Merkel w Polsce. Podkreślano, że z 
inicjatywy Merkel rozmowy na ten temat będą prowadzone w przyszłości, a kanclerz Niemiec w 
Polsce powstrzymywała się od bezpośredniej krytyki USA. W mediach niemieckich znalazła się 
również informacja, że społeczeństwa Polski i Czech są przeciwko budowie militarnych instalacji.  

Negatywne nastawienie Polaków do projektu było również podkreślane przez stacje francuskie. Ponad 
60% Polaków jest negatywnie nastawionych do projektu obawiając się, że pogorszy to stosunki 
pomiędzy Polską i Rosją. W mediach francuskich wypowiadał się europoseł PO – Bogusław Sonik, 
który twierdzi, że tarcza ta jest jakby trochę nam narzucona. Z drugiej strony prezentowano 
stanowisko polskiego premiera, który uważa, że projekt ten będzie ochraniał Europę.  
W stacji CNN zaprezentowano natomiast stanowisko byłego kanclerza Niemiec Gerhardta 
Schroedera, którego zdaniem projekt powinien być negocjowany z Rosją. 

 
 

 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   11 

 

Stosunki polsko-niemieckie 
 
Wizyta w Polsce kanclerz Angeli Merkel wywołała duże zainteresowanie niemieckich nadawców 
publicznych stanem stosunków polsko-niemieckich. Analiza przekazów na ten temat pokazuje duży 
dysonans między stosunkami międzyludzkimi a oficjalnymi stosunkami międzypaństwowymi. 
Niemieckie stacje wyemitowały audycje pokazujące pozytywne przykłady współżycia między młodymi 
Polakami a Niemcami, którzy przebywając w Polsce nie spotykają się z żadnymi uprzedzeniami ze 
strony Polaków. Zaprezentowano również wspólne przedsięwzięcia np. wspólne przedszkole dla 
polskich i niemieckich dzieci w Gorlicach czy niemiecko-polską parafię w Krakowie.  
Zdecydowanie w gorszym świetle były pokazane stosunki polityczne. W nadanych audycjach opisano 
najbardziej zapalne wydarzenia w stosunkach polsko-niemieckich. Wspomniano, że Polacy z 
satyrycznego artykułu w niemieckiej prasie zrobili kryzys dyplomatyczny. Przedstawiono stanowisko 
ministra spraw zagranicznych Anny Fotygi, która twierdzi, że nigdzie sytuacja polskich mniejszości nie 
jest tak trudna jak w Niemczech. Jednocześnie zaprezentowano wypowiedzi Polaków po mszy w 
polskim kościele w Berlinie, którzy mówią, że żyją normalnie i nikt ich nie prześladuje, a słysząc 
polskich polityków robi im się wstyd, że są Polakami. 
Niemieckie media podkreślały, że przedstawiciele polskich władz wysyłają sprzeczne sygnały w 
stosunku do Niemiec. Mariusz Muszyński - wysłannik polskiego rządu wygłasza bardzo poważne 
zarzuty. Twierdzi, że Polska nie jest traktowana jak partner, i że Niemcy uprawiają egoistyczną, 
nacjonalistyczną politykę. Mówi, że Niemcy sami powinni czasem ustąpić, a nie tylko czekać na 
ustępstwa ze strony Polski. Z drugiej strony Marek Cichocki - doradca prezydenta - wypowiada się w 
duchu przyjaznym Niemcom. Z punktu widzenia Niemców warszawska polityka pokazuje wiele twarzy 
i to czyni ją taką nieprzewidywalną.  
Niemieckie media pokusiły się również o odnalezienie głównej przyczyny nienajlepszych stosunków 
dwustronnych. Zdaniem Heinricha Krolla, przedstawiciela Niemieckiej Mniejszości w Sejmie jeszcze 
dzisiaj można wygrać wybory przy pomocy antyniemieckich haseł. Kroll zaapelował o porzucenie 
takich działań. Jeden z reportaży dotyczących omawianej kwestii kończy konkluzja: Tylko, że 
rządzący politycy wygrali przy pomocy populistycznych i nacjonalistycznych haseł. To znaczy więcej 
niż wszystkie apele.  
 

Aborcja w Polsce 
 

Problem aborcji w Polsce nie został podjęty jedynie przez CNN oraz TV5. Warto zauważyć, że niemal 
wszystkie przekazy dotyczące tego tematu poruszały te same główne wątki. Wspominano, ze 
konserwatywna koalicja chce zaostrzyć antyaborcyjne prawo, mimo że w Polsce obowiązują jedne  
z najbardziej restrykcyjnych przepisów regulujących aborcję. Informowano o demonstracji 
zwolenników Radia Maryja i ultrakatolickiej LPR, którzy popierają wprowadzenie całkowitego zakazu 
aborcji. Stacja ZDF podkreśliła, że gdyby nie zwolennicy Radia Maryja, koalicja Kaczyńskiego nie 
miałaby większości w parlamencie.  

Media zagraniczne opisywały także sprawę Alicji Tysiąc, która walczyła o swoje prawa przed 
Trybunałem w Strasburgu. EuroNews wspominała, że Tysiąc zdecydowała się na walkę przed 
europejskim wymiarem sprawiedliwości, ponieważ żadna Polska instytucja nie chciała jej pomóc. 
Niemieckie stacje zwróciły również uwagę na stanowisko w tej sprawie wyrażone przez wicepremiera 
Romana Giertycha, który mówił o skandalicznym wyroku na rzecz morderczyni. Zdaniem Giertycha, 
Polska powinna anulować podpisanie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. ARD podała również, 
że w Polsce istnieje duże podziemie aborcyjne. Liczba legalnych zabiegów aborcji wynosi ok. 100 
rocznie, podczas gdy liczba nielegalnych aborcji jest szacowana na 100 tysięcy. W materiale 
wyemitowanym we France24 wspomniano, że grono zwolenników legalizacji aborcji nie jest w Polsce 
liczne, to jedynie czwarta część społeczeństwa. W czasach komunistycznych aborcja była legalna, w 
ciągu 15 lat mentalność zmieniła się, jednak nie w kierunku praw kobiet. 
 

 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   12 

 

Lustracja w Polsce 
 
Kwestia nowelizacji ustawy lustracyjnej zainteresowała stacje niemieckie, francuskie oraz EuroNews.  

W materiale wyemitowanym w ARD i ZDF zaprezentowano stanowisko w tej sprawie znanych polskich 
dziennikarzy reprezentujących różne poglądy. Poinformowano, że premier nie zamierza jednak 
lustrować kościoła. W materiale wyrażono także są obawy, że Jarosław Kaczyński może wykorzystać 
lustrację dla własnych celów i zwalczania przeciwników.  

Mniej powściągliwe były przekazy nadane w EuroNews, w których wspomniano, że wiele osób 
podchodzi sceptycznie do pomysłu konserwatywnej koalicji by pozbyć się współpracujących z 
komunistycznym reżimem z wpływowych pozycji. Takiemu rozwiązaniu jest przeciwne środowisko 
bankowców, a prasa jest podzielona. Wspomniano, że przeciwnicy lustracji obecne działania rządu 
określają mianem polowania na czarownice i potencjalnym narzędziem walki z przeciwnikami 
politycznymi. EuroNews wspomniało sprawy współpracy arcybiskupa Wielgusa oraz Bogusława 
Wołoszańskiego. Zaprezentowana została również wypowiedź premiera Kaczyńskiego, który twierdzi, 
że stara komunistyczna sieć jest nadal silna.  

Najbardziej krytyczne w stosunku do aktywności polskiego rządu w kwestii lustracji były media 
francuskie. Podkreślano w nich, że ponad połowa polskiego społeczeństwa uważa, że współpraca z 
tajnymi służbami w tym momencie nie ma już żadnego znaczenia. Z audycji wyemitowanych we 
France24 możemy się dowiedzieć, że ustawa została wprowadzona, ponieważ od 17 lat we 
wszystkich byłych socjalistycznych krajach wschodnich skandal goni skandal, jak np. ostatni skandal z 
arcybiskupem Warszawy. Trzeba jednak znaleźć dobrą metodę żeby to zrobić, a w tym wypadku ten 
kontekst jest zdecydowanie zły. Wydaje się, że bracia Kaczyńscy chcą w ten sposób wykonać pewien 
manewr polityczny w celu zdestabilizowania pewnych środowisk, przede wszystkim dziennikarzy, ale 
również urzędników, żeby zastąpić ich swoimi współpracownikami. 
 

Polityka energetyczna UE 
 
Europejskie stacje relacjonowały wydarzenia na szczycie unijnym poświęconym sprawom klimatu. 
W kontekście porozumienia w sprawie emisji spalin, wspominano Polskę jako przykład kraju, gdzie 
trudno będzie wprowadzić redukcję emisji spalin. Korespondent BBC World wspomniał, że w Polsce 
aż 95 procent energii pochodzi ze spalanego węgla.  

Stacje niemieckie cytowały prezydenta Kaczyńskiego, który zadeklarował, że Polska chciałaby 
osiągnąć ambitne cele tzw. deklaracji „3 razy 20”, ale potrzebuje więcej czasu. W ZDF podkreślono, 
że sytuacja energetyczna poszczególnych członków UE znacznie się różni. Pozycja wyjściowa Polski 
została określona jako mizerna.  
 

Eurokonstytucja 
 

Stanowisko polskich władz w sprawie uchwalenia europejskiej ustawy zasadniczej odnotowały 
niemieckie stacje publiczne, EuroNews oraz France24. Francuska stacja cytowała wypowiedź Lecha 
Kaczyńskiego, który uznał przyjęcie Eurokonstytucji przed 2009 rokiem (Zgodnie z planem Merkel, 
zakładającym uchwalenie Konstytucji przed kolejnymi wyborami do Parlamentu Europejskiego – 
przyp. IMM) jako nierealne.  

W pozostałych materiałach podkreślany był również sceptycyzm polskiego prezydenta. W mediach 
niemieckich podkreślano, że z punktu widzenia Polski największym problemem jest podział głosów w 
Radzie Unii Europejskiej, który w obecnym kształcie, zdaniem Polski, spowoduje zbyt silną pozycję 
Niemiec i Francji. Stacja EuroNews wyemitowała wywiad ze szwajcarskim pisarzem Pilem Crauerem, 
który wymienił braci Kaczyńskich, Radio Maryja oraz Pentagon jako podmioty utrudniające 
podejmowanie wspólnych decyzji w Europie.  
 

 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   13 

 

Surprise Yourself in Poland 
 

Stacja CNN wyemitowała 9 razy w monitorowanym okresie spot reklamowy (Suprise Yourself in 
Poland) zachęcający turystów do odwiedzenia naszego kraju. Polska została w nim zaprezentowana 
m.in. jako idealne miejsce dla narciarzy, miłośników golfa, jazdy konnej i windsurfingu.  

 

Wywiad z Bronisławem Geremkiem 
 

Stacja EuroNews emitowała w marcu wywiad z eurodeputowanym profesorem Bronisławem 
Geremkiem, który została przedstawiony m.in. jako były doradca Wałęsy. Europarlamentarzysta 
opowiedział o sytuacji w Polsce w okresie podpisywania Traktatów Rzymskich. Odniósł się również do 
obecnej sytuacji politycznej w Polsce. Obraz Polski opisywany przez Geremka nie jest pozytywny. 
Jego zdaniem, Polska nie jest krajem respektującym w pełni prawa człowieka. Obecny rząd jest 
konserwatywny, nacjonalistyczny z tendencjami autorytarnymi i ekstremistycznymi. Zdaniem 
Geremka, Unia nie powinna pełnić jedynie dla Polski funkcji dobrego wujka, ale powinna być punktem 
orientacyjnym dla przestrzegania wartości oraz politycznych standardów szanujących prawa 
człowieka. Wypowiedź może być odebrana jako zachęta do większej ingerencji Wspólnoty w kwestie 
przestrzegania unijnych standardów praw człowieka w Polsce.  
 

Spór wokół Doliny Rospudy 
 

Spór wokół budowy autostrady przez Dolinę Rospudy był relacjonowany przez BBC World, EuroNews 
oraz France24. Stacje anglojęzyczne skupiły się na groźbie przedsięwzięcia przez Komisję 
Europejską kroków prawnych przeciwko Polsce, jeżeli rząd nie wycofa się ze swoich planów, które 
łamią unijne prawo ochrony środowiska. France24 wyemitowała materiały bardzo ogólnie 
prezentujące kwestię budowy kontrowersyjnej autostrady. Poinformowano w nich, że rząd zatwierdził 
budowę autostrady w Dolinie Rospudy, podczas gdy działania te grożą zniszczeniem chronionego 
obszaru leśnego i bagiennego. A to wszystko pomimo veta Komisji Europejskiej i wbrew dyrektywie 
dotyczącej środowisk chronionych. Z drugiej strony wspomniano, że budowa obwodnicy to jedyne 
rozwiązanie dla mieszkańców sąsiadującej miejscowości, przez centrum której przejeżdża cztery i pół 
tysiąca tirów.  
 

Homofobia w Polsce 
 

Stacje francuskie, w kontekście rozpoczętej w marcu kampanii „Każdy inny, wszyscy równi” 
firmowanej przez Radę Europy, przedstawiły problem homofobii w Polsce. Wizerunek Polski 
wyłaniający się z francuskich audycji był zdecydowanie negatywny. Polska została pokazano jako 
państwo, gdzie homofobia jest rzeczywistością, a homoseksualiści traktowani są jak chorzy czy 
anormalni. Wspomniano dość specyficzną formę kampanii społecznej prowadzonej w Polsce. Na 
ulicach pojawiły się afisze z brutalnymi wręcz przekazami: „Co się gapisz lesbo?!", "Co się gapisz 
pedale?!" Celem akcji jest trafienie z tymi słowami do każdego przechodnia i uświadomienie skali 
agresji, jaką niosą te słowa i do jakiego stopnia dotykają one osoby, do których są kierowane. 
Podkreślono, że tak ostra kampania może być skuteczna w państwie, gdzie politycznie poprawnie jest 
powiedzieć, że homoseksualizm prowadzi do upadku cywilizacji. 
 

 

 
 

 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   14 

Nowy metropolita warszawski 
 
Powołanie przez papieża, nowego metropolity warszawskiego zostało odnotowane przez BBC Wrold 
oraz France24. Francuska stacja przedstawiła charakterystykę nowego metropolity jako 
przedstawiciela młodej generacji arcybiskupów polskich. Według France24 biskup Kazimierz Nycz 
uchodzi za człowieka skromnego, taktownego, otwartego na świat i nowoczesność, ale równocześnie 
niezwykle przywiązanego do tradycyjnej doktryny Kościoła. To człowiek dialogu, otwarty na poglądy 
drugiego, nieugięty w kwestii współpracy z tajnymi służbami komunistycznymi. 
 

Reporta ż na temat Stoczni Gda ńskiej 
 

W marcu stacja EuroNews wyemitowała reportaż o stoczni Gdańskiej w kontekście zmian, jakie zaszły 
w Europie na przestrzeni ostatnich 50 lat. Stocznia została zaprezentowana jako miejsce, gdzie w 
1980 roku narodził się bunt obywatelski przeciwko komunistycznym władzom Polski. W materiałach 
pokazano historię Romana Kuzimskiego, który w latach osiemdziesiątych był jednym z założycieli 
„Solidarności”, a obecnie jest szefem związku zawodowego w regionie. Zdaniem Kuzimskiego, nikt z 
biorących udział w protestach „Solidarności” nie zdawał sobie sprawy, że bierze udział w 
wydarzeniach, które będą miały wpływ na zmiany w całej Europie.  
 

Rosyjskie embargo na mi ęso 
 

Stacja EuroNews po raz kolejny podjęła temat rosyjskiego embarga na polską żywność. 
Zaprezentowano stanowisko Komisji Europejskiej, która w specjalnym oświadczeniu przedstawiła 
wnioski z kontroli przeprowadzonej w polskich zakładach mięsnych przez unijnych specjalistów od 
bezpieczeństwa żywności. Według ekspertów Komisji Europejskiej, żaden z zarzutów strony rosyjskiej 
w stosunku do jakości polskiego mięsa, nie ma charakteru systemowego i nie uzasadnia nałożenia 
embarga.  

 

Wysiedlenia 
  

Niemiecka stacje ARD poświęciła w marcu 4 materiały kwestiom wysiedleń. Były one związane  
z głośnym niemieckim filmem „Die Flucht” (Ucieczka) prezentującym losy Niemców wysiedlonych z 
tzw. ziem odzyskanych. Przekazy na ten temat oceniono jako neutralne dla wizerunku naszego kraju.  
W audycjach zaprezentowano złożoność problematyki wysiedleń oraz restytucji mienia 
przesiedleńców z punktu widzenia wysiedlonych oraz osób obecnie zamieszkujących na tych 
terenach. Przedstawiono działalność założonej przez polskich i niemieckich studentów organizacji 
„Heimatreise, która zajmuje się organizowaniem wyjazdów do ojczyzny dla wypędzonych. 

 

Frontex 
  

ARD i EuroNews odnotowały przeniesienie do Warszawy unijnej agendy Frontex zajmującej się 
napływem nielegalnej imigracji. 
 

Rozró żnij braci Kaczy ńskich 
  

Trzy informacje na temat zabawnej gry zdobywającej popularność w Internecie wyemitowała 
France24. Gra polega na rozróżnianiu braci Kaczyńskich, których notabene mylą nawet najbliżsi 
współpracownicy. Dla ułatwienia, reporter podpowiada, iż Lech ma pieprzyk na nosie i na policzku, 
podczas gdy Jarosław ma oczy trochę mniej okrągłe niż brat. 
 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   15 

Irena Sendlerowa 
 
Stacja BBC World nadała trzy przekazy prezentujące postać Ireny Sendlerowej, która podczas 
okupacji Warszawy uratowała z getta około 2,5 tysiąca żydowskich dzieci. Sendlerowa została 
uhonorowana przez polski Senat, wcześniej wyróżnił ją Izrael. Sendlerowa została określona mianem 
bohatera (she is simply a hero), mimo że, ją samą irytuje miano bohaterki.  
W programie opisano zaskakujące sposoby wyprowadzania przez nią dzieci z getta (chowała je np. 
pod spódnicą), jednocześnie podkreślając, że w okupowanej Polsce pomoc Żydom była karana 
śmiercią.  

 

Spotkanie przedstawicieli Sejmu i Bundestagu 
  
ARD i ZDF wyemitowały informacje na temat spotkania przewodniczących Bundestagu oraz polskiego 
Sejmu. Celem spotkania była poprawa stosunków bilateralnych. Podkreślono, że ta formuła spotkań 
była do tej pory stosowana wyłącznie w stosunkach niemiecko-francuskich.  
 

Sprawa publikacji Macieja Giertycha 
  

EuroNews trzykrotnie nadała materiał poświęcony potępieniu przez Parlament Europejski 
kontrowersyjnej publikacji Macieja Giertycha. Poinformowano, że autor publikacji jest ojcem 
wicepremiera Romana Giertycha, przewodniczącego ultrakatolickiej LPR. W materiałach pokazano 
również protest polskich posłów w PE, m.in. Bronisława Geremka, przeciwko poglądom 
propagowanym przez Macieja Giertycha.  

 

Sprawa PZPN 
  

BBC World i CNN odnotowały zakończenie sporu pomiędzy polskimi władzami a FIFA. Spór został 
wywołany zawieszeniem władz związku piłkarskiego przez ministra sportu w związku z korupcją w 
polskim futbolu. Dzięki ugodzie osiągniętej dzięki zaangażowaniu FIFA, UEFA oraz polskich władz, 
Polska nie zostanie wykluczona z rozgrywek międzynarodowych.  

 

Pozostałe najciekawsze tematy 
  

Spośród pozostałych tematów dotyczących Polski i Polaków, które gościły w monitorowanych 
stacjach, warto zwrócić uwagę na materiały o żubrach wyemitowane przez CNN. Stacja EuroNews 
zaprezentowała program o kultowym w latach 50. Fiacie 500, którego współczesna wersja jest 
produkowana w Polsce. W niemieckiej ARD w kontekście napiętych stosunków niemiecko – polskich 
zaprezentowano audycję poświęconą sołtysowi Zakrzewa, którym jest Siegmund Dransfeld - Niemiec, 
który od 11 lat mieszka na Śląsku i został tam sołtysem. Niemiecki Sołtys jest bardzo lubiany i ceniony 
w Zakrzewie, ponieważ robi dużo dla wsi, szczególnie dba o miejscową szkołę. Warto zauważyć także 
materiał nadany przez EuroNews dotyczący historii urodzonego w Polsce Żyda, który był więźniem 
obozu w Auschwitz. W materiale obóz koncentracyjny w Auschwitz został określony jako polski obóz.  
 

 

 
 

 

 
 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   16 

Analiza semantyczna  
 
W analizowanych przekazach telewizyjnych wystąpiło wiele ciekawych określeń semantycznych 
odnoszących się do Polski i Polaków. W pierwszej części analizy zostaną przedstawione określenia 
wpływające pozytywnie na wizerunek naszego państwa i Polaków. 
W marcu nie odnotowano żadnych materiałów, które w sposób pozytywny opisywałyby obecną 
sytuację polityczną w naszym kraju. Pozytywne przekazy dotyczyły jedynie poszczególnych osób oraz 
wydarzeń historycznych. Na pozytywny wizerunek Polski wpłynęły z pewnością przekazy dotyczące 
bohaterskiej działalności Ireny Sendlerowej, która została bohaterką (she is simply a hero). Polacy 
zostali wymienieni jako najczęściej wyróżniany przez Izrael naród nagrodą „Sprawiedliwi wśród 
Narodów Świata”. Stacja France24 pozytywnie oceniła także nowego metropolitę warszawskiego 
Kazimierza Nycza, który został określony jako człowiek skromny, taktowny, otwarty na świat i 
nowoczesność, ale równocześnie niezwykle przywiązany do tradycyjnej doktryny Kościoła. To 
człowiek dialogu, otwarty na poglądy drugiego, nieugięty w kwestii współpracy z tajnymi służbami 
komunistycznymi. 
Doceniono również znaczenie Solidarności w historii Europy. W ARD podkreślono, że Solidarność to 
polityczne, historyczne, europejskie dziedzictwo, bez którego nie byłoby upadku Muru Berlińskiego. 
Od niemieckich studentów studiujących w Krakowie mogliśmy usłyszeć, że nie mieli w Polsce żadnych 
problemów, nie spotkali się z uprzedzeniami, a ludzie często zapraszają ich i są spontaniczni.  
Widzowie BBC World mogli się dowiedzieć o Polakach pracujących w Wielkiej Brytanii, że są 
zdeterminowani do pracy nad sobą, pracują w dzień, uczą się nocami. Polacy maja opinię dobrych 
pracowników oraz pozytywnie wpływają na brytyjską gospodarkę.  
Niestety pozytywny obraz Polski, na który pracują polscy obywatele jest niszczony przez siły rządzące 
oraz pewne aspekty życia społecznego. W kontekście stosunków z Niemcami media informowały, że 
warszawska polityka jest nieprzewidywalna, a w Polsce jeszcze dzisiaj można wygrać wybory przy 
pomocy antyniemieckich haseł. Widzowie EuroNews mogli się dowiedzieć, że obecny rząd jest 
konserwatywny, nacjonalistyczny, z tendencjami autorytarnymi i ekstremistycznymi. W mediach 
niemieckich szczególną uwagę skupiała działalność Romana Giertycha, który nawet w Polsce jest 
kontrowersyjny z powodu swoich wystąpień przeciwko aborcji i homoseksualizmowi. 
Z emitowanego przez France24 programu o Polsce można było się dowiedzieć, że Polska obecnie 
zdaje swój trudny egzamin moralności historycznej, co wiąże się z polowaniem na byłych 
współpracowników tajnych służb SB oraz odpowiedzialnością Polaków za eksterminację Żydów 
podczas II wojny światowej - gdzie Polacy byli nie tylko męczennikami, ale również katami.  
Odbiorcy monitorowanych stacji mogli usłyszeć również, że Polska jest państwem, gdzie homofobia 
jest rzeczywistością, a homoseksualiści traktowani są jak chorzy czy anormalni, a poprawnie 
politycznie jest powiedzieć, że homoseksualizm prowadzi do upadku cywilizacji. 

Oprócz określeń, które wpływały jednoznacznie negatywnie odnotowano inne bardzo 
charakterystyczne określenia opisujące Polskę. W kontekście aborcji wspomniano, że obowiązujące w 
Polsce prawodawstwo jest jednym z najtwardszych (one of the toughets) i najbardziej restrykcyjnych 
(strict anti-abortion law) a Polska została nazwana krajem zagorzałym katolicko (staunchtly Catholic).  

 
 
 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   17 

 

Metodologia raportu „Zagraniczne telewizje o Polsce ” 
 
 

Analiza wizerunku Polski w mediach zagranicznych obejmuje okres od 1 do 31 marca 2007 i sporządzona jest na 
podstawie materiałów telewizyjnych ze stacji anglojęzycznych: EuroNews, BBC World oraz CNN; 
niemieckojęzycznych ARD i ZDF, a także francuskich TV5 i France24. Brano pod uwagę te materiały, w których 
padały hasła związane z Polską lub Polakami. Każdy przekaz został oceniony pod kątem wpływu, jaki może mieć 
na kształtowanie wizerunku Polski za granicą. Zastosowano podział na audycje mogące mieć pozytywny, 
neutralny lub negatywny wpływ na percepcję Polski przez zagranicznych odbiorców.  

 

Raport został podzielony na dwie części. W części pierwszej zaprezentowano najważniejsze statystyki: liczbę 
przekazów w podziale na stacje, ocenę oraz wielkość przekazu. Część druga zawiera analizę zawartości 
przekazów. Omówione zostały w niej najważniejsze zagadnienia poruszone w poszczególnych audycjach. 
Skupiono się na wskazaniu zarówno pozytywnych, jak i negatywnych aspektów publikacji, które mogły wpłynąć 
na wizerunek kraju w oczach zagranicznych odbiorców. Analizie poddana została przede wszystkim warstwa 
tekstowa informacji, ale uwzględniono również elementy wizualne przekazu, mogące mieć wpływ na ocenę 
materiału przez odbiorcę. Raport zawiera również elementy analizy semantycznej, w której przybliżono językową 
warstwę wypowiedzi dotyczących Polski i Polaków. Analiza semantyczna polegała na wyselekcjonowaniu  
z audycji słów, wyrażeń, zdań, składających się na opis, charakterystykę Polski i Polaków. Analiza semantyczna 
pozwala na klarowne przedstawienie tego, jakich wyrażeń i określeń używają dziennikarze w informacjach  
i komentarzach poświęconych naszemu krajowi.  

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ok. 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne i radiowe, serwisy 
agencji informacyjnych oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – 
elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut 
Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 
 

 

 
 

 

 
 

 



Zagraniczne telewizje o Polsce, marzec 2007 

                    
 

   18 

 

Charakterystyka monitorowanych stacji 
 
EuroNews - The European News Channel EuroNews  - EuroNews jest dostępny w 82 krajach Europy, Afryki, 
Ameryki Północnej i centralnej Azji. Dziennie kanał ogląda ponad 8 mln osób. Telewizja działa nieprzerwanie od 
1993 roku, zatrudnia 250 pracowników i 160 dziennikarzy. Obecnie stacja nadaje po angielsku, hiszpańsku, 
włosku, niemiecku, portugalsku i francusku. Przed paroma laty EuroNews uruchomił rosyjską wersję dźwiękową. 
Kanał finansowany jest przez kilka publicznych stacji telewizyjnych z krajów Unii Europejskiej. Stacja jest też 
zasilana z budżetu Unii kwotą 5 mln euro rocznie. UE rozważa wsparcie nadawcy w celu emisji programu również 
w języku arabskim. www.euronews.net  

 

BBC - British Broadcasting Corporation  - Brytyjska Korporacja Nadawcza - telewizyjny kanał informacyjny 
dostępny tylko w przekazie cyfrowym (do 18 kwietnia 2006 także analogowym), należący do BBC World Ltd., 
komercyjnego skrzydła BBC, brytyjskiego publicznego nadawcy radiowo-telewizyjnego i zarazem największego 
tego typu nadawcy na świecie. W przeciwieństwie do większości kanałów BBC, BBC World nie jest w żaden 
sposób dotowane przez brytyjski rząd i utrzymuje się wyłącznie z reklam i opłat abonamentowych. Kanał 
adresowany jest do publiczności poza Wielką Brytanią. Jego wewnątrzbrytyjskim odpowiednikiem jest BBC News 
24. Oba kanały nadawane są z BBC Television Centre w zachodnim Londynie. Planowane jest ich przeniesienie 
do przechodzącego właśnie generalny remont Broadcasting House, historycznej siedziby BBC. 
www.bbcworld.com  

 

CNN - Cable News Network  - amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 przez Teda Turnera. Stacja 
nadająca programy informacyjne przez całą dobę była pierwszym kanałem telewizyjnym tego typu na świecie. 
Obecnie należy do koncernu AOL Time Warner. Powszechnie dostępna w Stanach Zjednoczonych i w wielu 
innych krajach świata. Jej główna siedziba znajduje się w Atlancie, ma również ośrodki w Nowym Jorku, 
Londynie, Hong Kongu oraz wielu innych miastach. CNN nadaje dwie wersje swojego kanału: amerykańską - 
CNN oraz międzynarodową - CNN International. Stacja prowadzi również internetowe portale informacyjne. 
www.cnn.com 

 

ARD - Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtliche n Rundfunkanstalten der Bundesrepublik 
Deutschland  - Związek Niemieckich Nadawców Publicznych - jeden z największych publicznych nadawców 
radiowo-telewizyjnych w Europie, powołany do życia w 1950 roku. Od strony formalnej stanowi związek 
działających w Niemczech publicznych nadawców regionalnych. ARD od 1963 roku nadaje program pierwszy 
telewizji niemieckiej. Członkami ARD jest dziesięciu niemieckich nadawców publicznych: dziewięciu regionalnych 
i jeden wyspecjalizowany w programie dla zagranicy. Oprócz wspólnego tworzenia kanałów ogólnoniemieckich, 
tematycznych i międzynarodowych, wymieniają się także materiałami ze swoich regionów i wspólnie utrzymują 
największą spośród mediów z kontynentalnej Europy sieć korespondentów zagranicznych. www.ard.de  

 

ZDF - Zweites Deutsches Fernsehen - niemieckojęzyczna publiczna stacja telewizyjna. Jest to drugi niemiecki 
nadawca publiczny (obok ARD). Od 1963 roku nadaje drugi program telewizji niemieckiej. Siedziba główna 
nadawcy mieści się w Moguncji. www.zdf.de  

 

TV5 - francuska stacja telewizyjna przeznaczona dla zagranicznej publiczności. Jej najważniejszym zadaniem 
jest promocja języka francuskiego i kultury krajów francuskojęzycznych. Znaczna część jej programu pochodzi od 
krajowych nadawców publicznych, przede wszystkim z Francji, ale także Belgii, Szwajcarii i kanadyjskiego 
Quebecu. Nadawana jest w kilku wersjach, nieco innych dla poszczególnych regionów świata. W Polsce TV 5 
Europe można oglądać na platformie Cyfra+, a także w przekazie niekodowanym z satelity Hot Bird. www.tv5.org  

 
France24 - francuska stacja telewizyjna o profilu czysto informacyjnym. Stacja rozpoczęła swoją działalność w 
grudniu 2006 roku. W założeniu ma być przeciwwagą dla anglosaskiego spojrzenia na świat prezentowanego 
przez amerykańską stację CNN. W uruchomienie telewizji zaangażował się także francuski rząd. France24 
nadaje program całodobowy po francusku oraz w języku angielskim. www.france24.com  



 

  

 

 

 


