Institute of Media Monitoring

nstytut Al Jerozolimskie 53; 00-697 Warsaw
tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622
On|to Frowa n|a contact: Maria Konieczna
PR Specialist
ed |éW m.konieczna@instytut.com.pl

Press release

Warsaw, 28 July 2009

Fight over the top position is not stopping

June sawRzeczpospolita re-gain its top position in the “Most opinion-forming media in
Poland”, a study by the Institute of Media Monitoring. The leader of the radio station
segment isSRMF FM, while on top of the television station list iSVN24. The rankings of
fifteen most frequently cited media outlets includetwo radio stations, two Internet
portals, one television channel, three business dias and two opinion weeklies.

After dropping from the first position in MajRzeczpospolités back on top in June, shows the newest edition o
the study. The daily was cited by other media regrer1113 times, and owes its result to interesbipigion
polls and rankings, reliable analyses of the fim@nmarket, comments on the Polish politics, aslvas|
publications summarising the Euro-parliamentaryctigas. Dziennik which topped the list in May, is ranked
second this time, scoring 790 citations. The mogiutar of its articles are those discussing adtisiof Janusz
Palikot, a Civic Platform (PO) MP, current affaios the Polish political scene, and precise rankiagd
surveys. Like in the previous months, third on libeis Gazeta Wyborczé747 quotations). What won the daily
the podium are chiefly rankings and polls, analyskethe Polish education system, as well as Pgilitics
coverage.

Chart 1. Most frequently cited mass média
Rzeczpospolita ‘ ‘ ‘ ‘ | 1113
Dziennik ] ‘ ‘ ‘ ] 790
Gazeta Wyborcza ] ‘ ‘ ‘ ] 747
TWN24 7—‘—‘_\ 564
RMF FM ] 351
Polska ] 284
Radio ZET ] 275
Gazeta Prawna ] 233
Newsweek | 231
Wprost | 197
onetpl 7:| 162
Puls Biznesu 7:| 159
Fakt 7:] 152
Parkiet 7:] 138
wp.pl 7[:] 96
0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600
Source: IMM

Like in the past months just behind the podiunTV8N24station which was cited as many as 564 times. The
major contributory factors to the achievements hreadcasts on the Polish politics, Euro-parliamgnta

! Score ofPolskais the total of references to all the regionalataons of the dailyPolska Dziennik BaltyckPolska
Dziennik LodzkiPolska Dziennik ZachodriPolska Gazeta KrakowskBRolska Gazeta WroctawskRolska Gtos
WielkopolskjPolska Kurier Lubelski



elections, rankings and polls. The station’s regrsralso discussed the issue of Anna Cugier-Ka@Ragctress
starring in Law And Justice’s (PiS) advertising sggecond best television statioriligN (91); it is ranked 16th
in the general classification.

In JuneRMF FM (351) re-gained its leading position in the raskiation segment. Its competitors were left far
behind.RMF FM reporters most often analysed the problems oPtiesh politics, political parties’ preparations
for the presidential elections, which will take g#anext year, as well as activities of the polind aerime issues.
Radio Zet(275), the other radio station classified, was trfosquently cited on the Polish politics, Euro-
parliamentary elections, economics, market anchfira issues.

The top fifteen most often quoted media outletduitle as many as three business titles. ThoseGaeeta
Prawna (233), Puls Biznesy159) andGazeta Gieldy Parkietl38). They are ranked respectively 8th, 12th and
14th.

Also listed are two opinion weeklieslewsweeK231) andWprost(197). The former is in the 9th position, the
latter — in the 10th.

Commentators of the social and political life reéer to Internet publications as well. The segmela&er
Onet.plwas cited 162 time&Vp.plscored 96 quotations, whilevp.info— 87.

In June the mass media were interested mainly salte of the European Parliament elections, as e®ll
comments of candidates and representatives of uafolitical parties, which were publicised by fhess,
radio and television. Political and business ati#igsi of PO’s Janusz Palikot kept receiving much imed
coverage. Reporters also gave much attention tegifons about candidacies for presidential elestiavhich
will take place in 2010. Numerous speculations wazdme up about chairing PO and the possibilitya&ing
the post of President by Donald Tusk. The caseafcéress starring in PiS’s advertising spot, wad allegedly
been assaulted by PO followers, received much carhtne. The media evaluated the candidacy of JBuzek
for the post of the European Parliament’s presidBetiberations on Poland’s preparations for EUBA2 and
the anniversary of Poland’s accession to the Ewopénion were continued. A public debate was itdtlaon
the question of in vitro fertilisation, Airbus ctess and flooding that had stricken Poland. The Mayes of
swine flu epidemic and situation of the Polish ghipls had their continuation in June. Apart froratthhe
scandal of Jerzy Kropiwnicki, the Lédity president, using vulgar language was wideljnmented.

For the purpose of the present report the Institdtdledia Monitoring analysed 8281 media piecesgpr
clippings, radio and television broadcasts) witti@ period of 1-30 June. Reporters quoted newshafranedia
8324 times (5583 times in the press, 1743 — ordlawision and 998 on the radio). The study cowstly the

pieces which are not of the press review type.

Every month the Institute of Media Monitoring arsay all press publications, as well as televisiod sadio
broadcasts, the authors of which refer to repoiftoiiner media outlets. There are nearly 900 prétesstand
selected television and radio stations examined.

Instytut Monitorowania Mediéw monitoruje ponad 99€utéw prasowych, 87 stacji telewizyjnych i radiowychzopolskie
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediéw jegtonkiem FIBEP — elitarnej organizacji zrzeszaj 91 firm
monitorugcych media z 41 krajéw. Od 2002 r. IMM wspiera diadé Forum Odpowiedzialnego Biznesu.



