
 

 
Press release 
 

Warsaw, 5 November 2007  
A hair’s breadth between top dailies! 
 
The Institute of Media Monitoring’s latest report of „Most opinion-shaping media in Poland” 
has a surprising result on top; Rzeczpospolita is only narrowly ahead of Gazeta Wyborcza. High 
in the rankings was TVN24 station, which outdid Newsweek weekly. The most opinion-shaping 
radio station is RMF FM, and the most frequently quoted press publications – articles of Gazeta 
Wyborcza.    

For the purpose of the report the Institute of Media Monitoring analysed 7430 media pieces within the period of 
1 – 30 September. Journalists referred to news of other media 9168 times (4255 times in the press, 3169 on the 
television and 1744 on the radio).  

Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza were really close to a draw. Only two quotations let Rzeczpospolita enjoy 
the victory, the daily scoring 1458 quotations. Gazeta Wyborcza was referred to 1456 times. Dziennik dropped 
from the top position down to third (score – 1077).   

Chart 1. Most frequently quoted media in September 2007 

234

225

198

141

152

1077

523

357

270

249

264

190

231

1458

1456

0 250 500 750 1000 1250 1500 1750

Polity ka

Puls Biznesu

Radio ZET

TVN

Ży cie Warszawy

RMF FM

Gazeta Prawna

Fakt

Super Express

Newsweek

TVN24

Wprost

Dziennik

Gazeta Wy borcza

Rzeczpospolita

 

 

 

Like in the previous months, the classification had three opinion weeklies. The highest ranked is Wprost. It is 
again in the fourth position with the quotation number 523.  Newsweek was referred to 270 times, while Polityka 
– 141 times.  

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

Most frequently quoted publications in September were those of Gazeta Wyborcza: „PiS benefitting from 
Kaczmarek case” by Michał Kochanowicz, „Krauze calling the president” by Wojciech Czuchnowski and 
„Beger buying signatures” by Marcin Kącki and Michał Kopiński.  

In the fifth position is the TV stations’ leader – TVN24 (357 quotations), which scored so well owing to 
references to its news on the Polish politics, Jan Rokita’s  resignation from the Civic Platform (PO) and „the case 
of Krauze”. Życie Warszawy (scoring 225) dropped from sixth to eleventh position. Just behind the daily is TVN 
station (198 quotations). Although the score of Tygodnik Powszechny (109) did not lift it up to the top fifteen, it 
was widely referred to thanks to the publication of cardinale Stanisław Dziwisz on the activity of father Rydzyk.   
Table 1. Authors of most frequently quoted publications in September.  

No. Author Medium Publication title 
     Number of 

quotations 

1. Michał Kochanowicz Gazeta Wyborcza „PiS rośnie na Kaczmarku” 124 

2. Wojciech Czuchnowski Gazeta Wyborcza „Dzwoni Krauze do prezydenta”  107 

3.  
Marcin Kącki, 
Michał Kopiński Gazeta Wyborcza „Beger kupuje podpisy” 99 

4. Stanisław Dziwisz Tygodnik Powszechny „Nikt nas nie wyręczy” 67 

5. Monika Olejnik Radio ZET „Siódmy dzień tygodnia” 57 

6. 

Iwona Szpala, 
Bogdan Wróblewski, 
Jacek Brzuszkiewicz Gazeta Wyborcza „PO na policji”  56 

7. 
Joanna Lichocka, 
Paweł Lisiecki Rzeczpospolita „Wyciągamy łosia z bagna” 53 

8. 
Dorota Kania, 
Rafał Pasztelański Wprost „Agent u Rydzyka” 47 

9. 
Jan Piński, 
Krzysztof Trębski  Wprost „Ryszard Osaczony” 44 

10. Bogdan Rymanowski TVN, TVN24 „Kawa na ławę” 43 

 

September’s most opinion-shaping radio stations were: RMF FM (again on top with 231 quotations) and Radio 
ZET (190).  

Like in the past eleven months, the most frequently quoted daily of business and economy profile was Gazeta 
Prawna (234 references, 9th position). Super Express is ahead of Fakt. In September there were no Internet 
portals ranked.  

The key issues of the reported period were: „the case of Krauze”, that is well-known businessman’s connections 
with the president and Krauze’s involvement in revelation of the Central Anti-Corruption Bureau’s (CBA’s) 
action in the Agriculture Ministry, controversy around information leak at CBA, departure of Jan Rokita, a 
prominent politician from PO, lustration affairs, „the tapes of Beger”, which unveil details of the Samoobrona 
MP’s buying votes, controversy around the Military Information Services (WSI), the investigation into the case 
of PO’s finances, departure of Tomasz Lis, a well-known journalist from Polsat station and confessions of 
Andrzej Lepper on his adultery.  

Nationwide media shared 93 % of the total quotations, local and regional ones – the remaining 7 %. The largest 
number of quotations were derived from the voivodeship of Mazowieckie (Życie Warszawy, 225), Małopolskie 
(Gazeta Krakowska, 27), Łódzkie (Dziennik Łódzki, 21) and Lubelskie (Dziennik Wschodni, 18).  

 

 

 
 
Each month has the Institute of Media Monitoring analyse all the press publications as well as television and 
radio broadcasts whose authors refer to news of other media. The monitoring covers some 800 press titles, 
television stations and selected programs of radio stations.  The standard version of September’s report is 
available at: http://www.instytut.com.pl/raporty. For a customized version, please contact us at: 
k.ewert@instytut.com.pl.  

The Institute of Media Monitoring monitors over 800 press titles, 73 television and radio stations as well as 
Polish resources of the Internet. It is a member of FIBEP – an elite association of over 80 media monitoring 
firms from all over the world. Since 2002 the Institute of Media Monitoring has supported activity of 
Responsible Business Forum (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) . 


