
 
Press release 
 

Warsaw, June 26th, 2009 

Dziennik first again 
 
According to the latest edition of „Top opinion-shaping media in Poland” elaborated by the 
Institute of Media Monitoring, the most frequently cited newspaper in May was Dziennik, the 
major opinion shaping radio station was Radio ZET, and the leading television station TVN24. In 
the ranking including the top fifteen titles there are also two television stations, two radio 
stations, one internet website, three business dailies, and three opinion weeklies.   
 
After ranking as second in April, the leader of this ranking is Dziennik, quoted by other media 1146 times. The 
daily owes such an excellent result to controversy over Janusz Palikot, a Civic Platform (PO) parliamentarian, as 
well as very popular quotations of articles concerning Polish political scene, and descriptions of Libertas 
political party related to the former president Lech Walesa. Rzeczpospolita, previously named the most opinion-
shaping medium in Poland, won a second place this time (1006). It gained such a high result thanks to rankings 
and polls, economics and finance coverage, and publications on the Polish politics. The third title from the 
ranking – Gazeta Wyborcza (860) – was mainly quoted  on  economics, market and finance coverage; 
additionally, Barbara Blida’s case and Polish politics were commented there.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
1 Score of Polska is the total of references to all the regional variations of the daily: Polska Dziennik Bałtycki, Polska 
Dziennik Łódzki, Polska Dziennik Zachodni, Polska Gazeta Krakowska, Polska Gazeta Wrocławska, Polska Głos 
Wielkopolski, Polska Kurier Lubelski. 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622 

kontakt: Maria Konieczna 

Specjalista ds. PR 

m.konieczna@instytut.com.pl 

Chart 1.Most frequently cited media1 

1006

1146

190

131

221

200

287

329

505

860

118

102

145

149

198

0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600

Polityka

Parkiet

Wprost

Puls Biznesu

Newsweek

TVN

onet.pl

Gazeta Prawna

Polska 

RMF FM

Radio ZET

TVN24

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

Dziennik

 
Source: IMM 



Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 87 stacji telewizyjnych i radiowych oraz polskie 
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm 
monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 

Similarly to the last month, just behind the podium there was TVN24 with 505 citations. Such a great result 
comes from its broadcasts on celebrating the anniversary of June, 4, discussing Polish politics, and a topic of 
Polish shipyards. Another TV station in the ranking – TVN – with a result of 190 citations ranked as 10th. 

The winning position in the May edition of the report among a group of radio stations, and the 5th position in a 
general classification was got by Radio ZET (329). Such a high place on the list happened thanks to comments 
on revealing unclear business of Piotr Kownacki, as well as numerous quotations on Polish politics and national 
shipyards. Left behind, RMF FM was cited 287 times, mainly on topics concerning Polish political scene, the 
functioning of police and crime, and jurisdiction and lawsuits. 

Among the economy dailies, there were Gazeta Prawna (200), Puls Biznesu (145), and Parkiet (118). The 
difference between a leader of this category and Puls Biznesu decreased by 10 citations in comparison to April’s 
ranking. Economical titles ranked, respectively, as 8th, 12th, 14th. 

Moreover, May was a month when Newsweek (149), Wprost (131), and Polityka (102) appeared in the top 
fifteen. The quoted opinion weeklies classified to the ranking below the 10th place, gaining the 11th, 13th, and 15th 
positions.  

The list’s only Internet source cited by reporters 198 times was onet.pl. It is worth mentioning that in a ranking 
of sole Internet portals a very decent position was taken by tvn24.pl (101), which ranked as 2nd in its category. 

 
In May, media concentrated mostly on the upcoming Europarliamentary elections, which results were widely 
commented by both journalists and representatives of Polish political scene. Public opinion was interested in 
controversy over Janusz Palikot and a vogue future of the Chancellery of the President’s Chief Piotr Kownacki. 
Media tried to evaluate the cooperation of the former President Lech Wałęsa with a right-wing political party 
Libertas; they also commented on preparations to celebrate the 20th anniversary of elections in 1989, as well as a 
future of Polish shipyards. Other issues that were widely discussed covered the detention of famous film 
producer Lew Rywin, a mysterious disappearance of a military coder and new establishments in Barbara Blida’s 
suicidal death case. Considerations on the April’s issues of worldwide swine flu pandemonium, and preparations 
for Euro 2012 football championships were continued. May was also a time of public debate about a popular 
blogger Kataryna and financial problems of Katarzyna Niezgoda – a TV host Tomasz Kammel’s wife. 

 
For the purpose of the present report, the Institute of Media Monitoring analysed 8017 media pieces (press 
clippings, radio and television broadcasts) within the period of 1-30 May. Reporters quoted news of other media 
8042 times (5268 times in the press, 1664 – on the television and 1110 – on the radio).  The study covers only 
the pieces which are not of the press review type.  

 

Every month the Institute of Media Monitoring analyses all press publications, as well as television and radio 
broadcasts, the authors of which refer to reports of other media outlets. There are nearly 900 press titles and 
selected television and radio stations examined. 

 


