
 
Press release 
 

Warsaw, May 13th. 2009 

Dziennik in the lead 
 
In March, Dziennik was the most frequently quoted press title, RMF FM - the most frequently 
quoted radio station and TVN24 - the most frequently quoted TV station, follows from the latest 
ranking of "The most opinion-forming media in Poland" compiled by Media Monitoring 
Institute. Top fifteen ranks two TV and radio stations each, three business dailies and three 
opinion weeklies.  

Following a few-month brake, in March Dziennik won back the leadership being quoted by other media as many 
as 1572 times. The daily owes its strong position to frequently brought up information about political and 
business relationships of Waldemar Pawlak and the articles about Polish politics. In March, the dethroned 
Rzeczpospolita (1319) took the second place and Gazeta Wyborcza (1193) maintained its position from a month 
ago thanks to publication of the article about already former senator of PO, Tomasz Misiak.  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TVN24 found itself right next to the podium, just like in February, with 440 quotations. It won place number four 
thanks to references to Polish politics, actions of the Police and social issues. The first fifteen contains only one 

                                                 
1 Statistic for a daily „Polska” is sum total of quotations of the daily's regional mutations published under one title "Polska": 
„Polska Dziennik Bałtycki”, „Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska 
Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski”. 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622 

kontakt: Irena Banaś 

Specjalista ds. PR 

i.banas@instytut.com.pl 

Chart 1. The most frequently quoted media1 

1193

1319

210

150

250

219

287

301

352

1572

440

118

107

160

210

216

0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800

Super Express

Polityka

Newsweek

Parkiet

onet.pl

Radio ZET

Wprost

TVN

Puls Biznesu

Gazeta Prawna

Polska

RMF FM

TVN24

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

Dziennik

 
Source: IMM 



Media Monitoring Institute (IMM) monitors nearly 900 press titles, 84 TV and radio stations and the Polish Internet's 
resources. Media Monitoring Institute is a member of FIBEP - elite organization which gathers 91 media monitoring 
companies from 41 countries. IMM has supported the enterprises of Responsible Business Forum since 2002.  
 

more TV station, also owned by ITI concern. TVN (219), the winner of place number nine, attracted the attention 
of other media by informing about Polish politics, financing of political parties and social life.  
In March, RMF FM radio station kept the leadership in the category - it scored good results thanks to frequently 
quoted information on Polish politics, crime rates and Police actions as well as tidbits. RMF FM outperformed 
Radio Zet (11th place - 210 quotations) by the meaningful 6 places. The latter came in ex aequo with the only 
portal ranked among 15 most frequently quoted media - Onet.pl. 
Daily Polska (301) is ranked 6th next to three dailies of business and economic profile. Gazeta Prawna (287) 
largely increased its advantage over Puls Biznesu (250) and took 7th and 8th place respectfully. Parkiet (160) 
joined the lead of the ranking and took 12th place. 
The first 15 also numbers as many as three opinion weeklies. In March Wprost (10th place - 216 quotations) 
outdid Newsweek (150) that took place number 13. Newsweek, which failed to enter the first 15 outperformed 
Polityka (14th place - 118 quotations) which recorded fall of 9 places compared to February edition of the 
ranking.  
 

In March, media concentrated on unearthing the controversial business and social relationships of Deputy Prime 
Minister Waldemar Pawlak, Tomasz Misiak vagueness,  the politicians' relations with the world of business and 
their nepotism. The upcoming elections to the European Parliament, the economic crisis and a possibility of 
Poland joining the euro area also received broad publicity. Public opinion was showered with information about: 
the appointment of new head of NATO, works on media act and problems with the vetting. Media also tackled 
new issues: dismissal of Leszek Borkowski, president of the Office for Registration of Medicinal Products, a 
new book about the President Lech Walesa upheaval and investigation into the kidnapping and death of 
Krzysztof Olewnik.  
 

In the period from 1st to 31st March, Media Monitoring Institute dissected 9698 pieces of information (press 
cuttings, radio and TV programs). The journalists referred to news furnished by other media 9880 times, (6101 
times in press, 2179 on TV and 1600 on the radio). The analysis encompasses only those pieces of information 
that are not media reviews.  
 

Each month Media Monitoring Institute analyzes all press, TV and radio news which authors quote information 
furnished by other media. The research encompasses nearly 900 press titles as well as selected TV and radio 
programs.  
 


