
 

 
Press release 
 

Warsaw, 26 July 2007 
No changes on the podium 
 
June's rankings of ‘Poland’s most opinion-making media’, compiled by IMM, brings no changes 
on the top. ‘Rzeczpospolita’ is still the leader, ‘Gazeta Wyborcza’ and ‘Dziennik’ just behind. 
What is a surprise though is a high 6th position of ‘Fakt’. The rankings have as many as three 
radio stations: RMF FM, Radio ZET and PR1. To close the list comes Onet.pl portal.    

For the purpose of the present report the Institute of Media Monitoring analysed 7117 media pieces throughout 
the period of 1 June - 30 June.  Journalists quoted other media's news 8827 times (4373 times in the press, 2969  
on the television and 1485  times on the radio).  
The top five positions saw no changes, compared to the previous month. The leader was again ‘Rzeczpospolita’, 
which was quoted 1404 times. Second ranked was ‘Gazeta Wyborcza’, having 1266 quotations, while third one – 
‘Dziennik’, scoring 1127.  

 

Chart 1. Most frequently quoted media in June 2007. 

242

198

189

149

152

1127

606

392

313

272

287

153

216

1404

1266

0 250 500 750 1000 1250 1500

onet.pl

PR1

Radio ZET

Super Express

Puls Biznesu

RMF FM

Gazeta Prawna

TVN24

Newsweek

Fakt

Ży cie Warszawy

Wprost

Dziennik

Gazeta Wy borcza

Rzeczpospolita

 

Source: IMM 

 

‘Rzeczpospolita’ was quoted chiefly in the context of rankings and opinion polls, the Polish politics, regulations 
and law. Weekly ‘Wprost’ was again only narrowly behind the podium. What is a surprise is the 6th position of 
‘Fakt’, the daily outdoing ‘Newsweek’, and replacing ‘Super Express’ as the leader among tabloids. Yet, the 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

high number of quotations of ‘Fakt’ is due to a false publication on Kazimierz Dolny-based Bethany nuns being 
allegedly incited to suicide.  

It is worth noting that the rankings have as many as three radio stations: RMF FM, Radia ZET and PR1. Radio 
ZET owes its comeback to Marek Starybrat's widely-quoted statement addressed to Roman Giertych. An 
absolute leader among television stations is TVN24 (272 quotations, mainly in the context of the Polish politics). 
Second ranked TVN was quoted four times more rarely (68).  

June had the media most often refer to ‘Gazeta Wyborcza’ article ‘Family's vanishing cash’ on financial 
irregularities within the League of Polish Families (LPR) The authors of the publication were: Piotr Głuchowski, 
Marcin Kącki, Marcin Kowalski and Wojciech Szacki.  

Table 1. Authors of June's most frequently quoted publications   

No. Author Medium Publication title 
    Quotation 

number 

1. 

Piotr Głuchowski, 
Marcin Kącki, 
Marcin Kowalski, 
Wojciech Szacki Gazeta Wyborcza ‘Family's vanishing cash’ 131 

2. Piotr Pałka Rzeczpospolita ‘Aleksander Kwaśniewski on Kurtyka's list’ 89 

3.  Rafał Marczuk Fakt ‘Bethany nuns to commit mass suicide’ 74 

4. 

Dorota Kania, 
Grzegorz Pawelczyk, 
Marcin Dzierżanowski Wprost ‘I won't talk to Rydzyk’ 70 

5. Mirosław Cielemęcki Wprost ‘100 richest Poles – 2007’ 62 

6. Marek Starybrat Radio Zet ‘Very good morning’ 59 

7. Dorota Pawłowska Dziennik ‘Higher pays, shorter  working days’ 48 

8. Elżbieta Glapiak Rzeczpospolita ‘Tax on properties’ 43 

9. 
Jarosław Olechowski, 
Wojciech Lorenz Rzeczpospolita ‘U.S.: contribute to the shield’ 42 

10. Joanna Tańska Newsweek ‘Orientation trouble’ 41 

 
Like in the previous eight months most frequently quoted daily of business and economy profile was ‘Gazeta 
Prawna’ (242 references, 9th position). To close the top 15 was the rankings’ only portal Onet.pl. 

In the analysed period the major themes that the media referred to were: revelation of the so-called Kurtyka’s list 
(list of Security Service agents compiled by the Institute of National Remembrance); details on the Brussels 
summit, scandal of LPR’s financial irregularities, growing number of strikes in the medical sector, controversy 
over the opinions of Rev. Rydzyk and Marek Starybrat, reports on the alleged suicides of Bethany nuns, 
Poland’s preparations for construction of anti-missile shield, George Bush’s visit to Poland, revelation of 
Security Service’s files by Lech Wałęsa, preparations for Euro 2012 and Andrzej Lepper’s connections with the 
Ukrainian bishop Mikołaj Hinajło. 

As far as regional media are concerned, most publications derived from Mazowieckie voivodeship, ‘Życie 
Warszawy’ still being its leader. The daily was ranked fifth, scoring 392. Nationwide media constituted 92% of 
quotations, while regional ones - the remaining 8%.   
 
 
Each month has the Institute of Media Monitoring analyse all the press publications, radio and television 
broadcasts whose authors quote other media's news. There are some 800 press titles, television stations and 
selected radio broadcasts examined. Standard version of June report is available on IMM's website: 
http://www.instytut.com.pl/raporty. If you wish to receive a full or a customised version, please contact us at: 
k.ewert@instytut.com.pl. 

 
The Institute of Media Monitoring provides monitoring of around 800 press titles, television and radio stations, 
as well as the Polish Internet resources.  IMM is a member of FIBEP – an elite association of over 80 companies 
Monitoring media of several tens of countries. Since 2002 the Institute of Media Monitoring has supported 
activity of Forum Odpowiedzialnego Biznesu (Responsible Business Forum). 


