
 

Press Release  
Warsaw, August 29, 2007 

 
Revolutionary changes among the most opinion-making media 
 
 
Changes on top places among press titles and radio stations, a record high number of citations in 
media and surprising results of a weekly "Wprost" and a daily "Nasz Dziennik" - this is what 
July's ranking "The Most Opinion-Making Media in Po land" by IMM brings.   

The Institute of Media Monitoring has analysed 8268 media publications between July 1 and 31 for the purpose 
of this report. Journalists quoted other media's news 10,545 times (4579 from press, 3793 from TV stations and 
2173 from radio stations), which is a record high number in the history of IMM's report.   
Although holidays are usually "leisure time" for media, this July we recorded not only an overall growth in the 
number of quotations but also significant changes in the ranking's top fifteen. After two months in the lead, 
"Rzeczpospolita" lost its leader position (1375) to "Dziennik" that was cited 1549 times. "Dziennik" owes its 
victory to publications concerning the so-called "land affair", Polish politics and results of rankings and polls. 
The third place belongs to "Gazeta Wyborcza" with 1290 quotes.  

Chart 1. The most often cited media in July 2007. 

1375

1549

282

199

381

314

387

398

1096

1290

159

157

240

249

295

0 250 500 750 1000 1250 1500 1750

TOK FM

onet.pl

PR1

Super Express

Puls Biznesu

Gazeta Prawna

Fakt

Newsweek

TVN24

Życie Warszawy

Nasz Dziennik

Wprost

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

Dziennik

 

Source: IMM 

 

The fourth place is taken by a weekly "Wprost" that attracted 1096 citations in July, which is 490 more than in 
June. This weekly has crossed a threshold of 1000 quotations for the first time in history.  

Institute of Media Monitoring 
Aleje Jerozolimskie 53; 00-697 Warsaw 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

contact: Katarzyna Ewert 
PR Specialist 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

"Wprost" owes its good result to articles on "Father Rydzyk's tapes": "Rydzyk's Confession" and "Storm 
Follower". These were the two most often cited publications in July. Marcin Dzierzanowski is an author of both 
articles.  

Table 1. Authors of the most often cited publications in July  

No.. Author Medium Publication Title Number of quotes 

1. Marcin Dzierżanowski Wprost 
„Rydzyk's Confession” 
„Storm Follower” 559 

2. 

Maria Bartoszko, 
Tomasz Butkiewicz, 
Michał Majewski, 
Paweł Reszka Dziennik „Top Secret Lepper Operation” 135 

3.  

Tomasz Butkiewicz, 
Michał Majewski, 
Paweł Reszka Dziennik „Double Bottom of the Lepper Operation” 119 

4. Wojciech Wybranowski Nasz Dziennik „Either Penance Robe or Elections” 102 

5. Wojciech Czuchnowski Gazeta Wyborcza „Who Ordered Blida's arrest?” 87 

6. 
Zespół działu 
ekonomicznego Rzeczpospolita „Ranking of Local Governments 2007” 82 

7. Monika Olejnik TVN24 „Dot over I” 61 

8. Igor Janke TOK FM „Morning with TOK FM” 60 

9. 
Agnieszka Kublik, 
Monika Olejnik Gazeta Wyborcza „Elections in Spring” 57 

10. 

Dorota Kania, 
Grzegorz Pawelczyk, 
Marcin Dzierżanowski Wprost „We Don't Want Political Circus” 55 

 

The fifth place for "Nasz Dziennik" (398) in July's ranking is quite surprising. "Nasz Dziennik" overtook "Zycie 
Warszawy" (387). "Nasz Dziennik" was quoted mainly in relation to domestic political issues, including "Father 
Rydzyk's tapes" and lustration process of Archbishop Stanislaw Wielgus.  

With 381 citations TVN24 remains leader among TV stations. Two radio stations appear in top fifteen of the 
most opinion-making media in July: PR1 (199 citations) and TOK FM (157) that is 15th. After six months on top, 
RMF FM dropped to the third position among radio stations with 121 quotes.  

The most often cited business-economy daily is "Gazeta Prawna" (282 quotations, 10th place) just as in 10 
previous months. There is one internet portal Onet.pl in the chart. Media cited its news 159 times.  

Top issues that journalists quoted were: "Father Rydzyk's tapes"; the land affair - irregularities in Agriculture 
Ministry that lead to Andrzej Lepper's dismissal; an investigation into Barbara Blida's death - news concerning a 
court trial, coal mafia and the former Social Left Alliance MP's arrest; Polish politics in the context of Pawel 
Zalewski's statement (Deputy Head of the Law and Justice Party (PiS)) that lead to his dismissal; on-going 
strikes in public healthcare system; the sex scandal in the Self Defence Party - new facts of sexual abuse in the 
party; controversies around the lustration process of Archbishop Stanislaw Wielgus and an accident in France in 
which Polish pilgrims lost their lives.  

The majority of quoted publications are press articles (83%). Media cited dailies the most often (76%) and 
weeklies (22%). 93% of quotations come from nationwide media and remaining 7% - from local and regional 
ones.  

Each month the Institute of Media Monitoring analyses all press publications, radio and television broadcasts 
whose authors quote other media's news. There are some 800 press titles, TV stations and selected radio 
broadcasts examined. A standard version of July's report is available from IMM's website: 
http://instytut.com.pl/raporty. If you wish to receive a full or a customised version, please contact us at: 
k.ewert@instytut.com.pl. 

The Institute of Media Monitoring provides monitoring of around 800 press titles, television and radio stations, 
as well as the Polish Internet resources. IMM is a member of FIBEP – an elite association of over 80 companies 
monitoring media in a couple dozen countries. Since 2002 the Institute of Media Monitoring has been supporting 
activity of Forum Odpowiedzialnego Biznesu (the Responsible Business Forum). 


