
 

 
Press release 
 

Warsaw, 10 April 2008  
Wyborcza on top, RMF FM sets a record 
 
Gazeta Wyborcza has dethroned Dziennik, while the station RMF FM has gone ahead of TVN24 
– results of the February report of "Most opinion-shaping media in Poland" by the Institute of 
Media Monitoring are surprising. The top 10 rankings also include three opinion-forming 
weeklies, the dominant issues being irregularities in the special services operation and the 
jamming of nurses' mobile phones.  

After over a year Gazeta Wyborcza has regained the top position in the classification. The daily was quoted 996 
times. The newspaper owes its success to publications on irregularities within the special services, Polish 
political scene, economy, finances and the market. The leader – Dziennik – dropped to the third position (857 
quotations), however it is this very daily that brought the most frequently cited article in February. The article by 
Anna Marszałek “How Macierewicz has shattered intelligence organisation” was referred to by other media 945 
times. The podium’s second position goes to Rzeczpospolita, which scored 945.   

 

Chart 1. Most frequently quoted media in February 2008 

209

183

155

117

134

857

400

393

353

227

274

134

207

996

945

0 150 300 450 600 750 900 1050 1200

Puls Biznesu

Gazeta Prawna

Polity ka

Super Express

onet.pl

Newsweek

Polska

Radio ZET

TVN

TVN24

RMF FM

Wprost

Dziennik

Rzeczpospolita

Gazeta Wy borcza

 

Source: IMM 

The February edition of the report brings surprising changes. With the score of 400 references weekly Wprost 
came back to the fourth position. TVN24 fell from the fourth to sixth position (353 quotations). The station was 
outdone by RMF FM (fifth position, 393), which outclassed other radio stations. RMF FM owes its position to 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

news on the former Prime Minister signing a decision in the case of jamming of nurses' mobile phones during 
the protest by the Prime Minister's Chancellery. Radio ZET – the radio segment's No. 2 was quoted 227 times.   

Scoring 209 references daily Polska was ranked 9th. When it comes to opinion-forming weeklies, apart from 
Wprost, there were also included Newsweek (207 quotations, 10th position) and Polityka (134, 13th position). 
The breakdown's only portal - Onet.pl did better than in January, nonetheless it fell to the 11th position (183 
references). Like in January, Super Express was ranked 12th, being quoted 155 times. March was the second 
month in a row to have Fakt out of the top fifteen. The complete the rankings are business dailies. Publications 
of Gazeta Prawna were quoted 134 times (exactly as weekly Polityka was), while those of Puls Biznesu - 117 
times (15th position).  
 

Table 1.Most frequently cited  publications in February  

No. Author Medium Publication title      Number of quotations 

1. Anna Marszałek  Dziennik „Jak Macierewicz rozbił kontrwywiad” 163 

2. 

Dorota Kania,  
Marcin Dzierżoniowski, 
Stanisław Janecki Wprost „Żyjemy w świecie Kafki i Mrożka”  89 

3.  

Przemysław 
Wojciechowski, 
Witold Gadowski  TVN „Rosyjska mafia, polski rząd i gaz” 82 

4. 
Tomasz Butkiewicz, 
Robert Zieliński Dziennik „Zagłuszyli nie tylko siostry” 79 

4. Agnieszka Kublik Gazeta Wyborcza  „Wynosili tajne kwity” 79 

5. Renata Grochal Gazeta Wyborcza „PiS umorzył długi PC”  78 

6. Brak autora - stenogram Rzeczpospolita „Stenogram z tajnego posiedzenia sejmu” 77 

7. 
Brak autora – informacja 
w „Faktach” RMF FM 

Informacja o podpisie J. Kaczyńskiego w 
sprawie zagłuszania pielęgniarek 76 

8. 
Agnieszka Kublik, 
Monika Olejnik Gazeta Wyborcza „Tusk: trzeba zmienić konstytucję” 74 

9. Wojciech Czuchnowski Gazeta Wyborcza „Oficer BOR-u w 11 dni” 45 

10. Brak autora - ranking   Wprost 
„Sikorki najlepszym, Kopacz najgorszym 
ministrem” 42 

 

After two months of the market, economy and finance issues being the most popular with the media, the Polish 
politics has come back into the centre of interest. Among the questions which received the most media coverage 
in February were: irregularities in the special services operation, findings in the case of jamming of nurses' 
mobile phones during the protest by the Prime Minister's Chancellery, advancement in the investigation on 
shoot-out involving Polish soldiers, the prospect of installing anti-missile shield in Poland, details of the gas 
affair, accident of the military CASA aircraft, controversy around the Military Information Services (WSI) and 
the inquiry into Barbara Blida suicide case.  

Like in the previous month the largest number of regional press quotations were derived from the voivodeship of 
Mazowieckie (Życie Warszawy – 66), Śląskie (Polska Dziennik Zachodni – 21) and Małopolskie, which had two 
dailies on top: Polska Gazeta Krakowska and Dziennik Polski, both scoring 15 references.  

Within the period of  1 – 29 February the Institute of Media Monitoring analysed 8742 media pieces for the 
purpose of the present report. Journalists referred to other media's news 10805 times, out of which 7467 pieces   
(press publications, radio and television broadcasts) were not of the press review type. The analysis covers only 
those media pieces which are not of such a type.   

 

 
Each month has the Institute of Media Monitoring analyse all press articles as well as television and radio 
broadcasts, whose authors quote news released by other media.  The examination covers over 800 press titles, 
television stations and selected programmes of radio stations. The standard version of the February report is 
available at the Institute of Media Monitoring's website http://www.instytut.com.pl/raporty. If you wish to 
receive a customized version, please contact: k.ewert@instytut.com.pl.  

The Institute of Media Monitoring monitors over 800 press titles, 82 radio and television stations, as well as 
Polish resources of the Internet. It is a member of FIBEP – an elite association of 91 media monitoring firms 
from 41 countries. Since 2002 the Institute of Media Monitoring has supported the Responsible Business Forum 
(Forum Odpowiedzialnego Biznesu). 


