
 
Press release 
 

Warsaw, 16 February 2009 

Is „Przegląd Sportowy” shaping opinion? 
 
The most opinion shaping daily in December was “Rzeczpospolita”, radio station – RMF FM 
and television station – TVN24, shows the latest study of “Top opinion-shaping media in 
Poland” by the Institute of Media Monitoring. The top fifteen list includes two television 
stations, two weeklies of opinion, one Internet portal, and – what has never happened before – 
sports daily “Przegląd Sportowy”.  

As in November, so in December the medium found to be shaping the public opinion the most was 
“Rzeczpospolita”. It was cited by other media 984 times. Second ranked was “Gazeta Wyborcza”, scoring 935 
citations. In the third position was “Dziennik”, to the news of which other media referred 826 times. What 
helped “Gazeta Wyborcza” keep its previous month’s position was Polish politics coverage, rankings and 
surveys, as well as reports on the law and legislation matters. “Dziennik” caught the interest of other media by its 
publications on the Polish and foreign politics and revealing the background of Poland’s preparations for Euro 
2012. It was this very daily that released the most often quoted article in December – „Euro 2012 tylko u nas?” 
(“Euro 2012 in Poland exclusively?”) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
1 Score of Polska is the total of references to all the regional variations of the daily: Polska Dziennik Bałtycki, Polska 
Dziennik Łódzki, Polska Dziennik Zachodni, Polska Gazeta Krakowska, Polska Gazeta Wrocławska, Polska Głos 
Wielkopolski, Polska Kurier Lubelski. 
 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622 

kontakt: Irena Banaś 

Specjalista ds. PR 

i.banas@instytut.com.pl 

Chart 1.Most frequently quoted media1 

177

167

155

127

131

826

395

282

220

195

216

151

169

984

935

0 200 400 600 800 1000 1200

Wprost

Przegląd Sportowy

TVN

onet.pl

Radio ZET

PR1

Newsweek

Puls Biznesu

Gazeta Prawna

RMF FM

Polska

TVN24

Dziennik

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

Source: IMM 



Instytut Monitorowania Mediów monitoruje blisko 900 tytułów prasowych, 84 stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie 
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm 
monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 

Just behind the podium, like in November, was TVN24; its was cited 395 times. It won the fourth position owing 
to references to the Polish politics, affairs abroad and the bridge pensions issue. Only two television stations, 
both of the TVN group (TVN ranked 13th, 151 citations) were among the top fifteen. In December RMF FM 
maintained its radio segment leader. It owes this good result mainly to widely quoted information on the Polish 
politics, the infected Irish meat affair as well as the law and legislation matters. Consequently,  Polskie Radio 
Program 1 (169 citations, 10th position) and Radio ZET (167 citations, 11th position) were left behind. 

In the fifth place was “Polska” daily; it was quoted 282 times. The list also includes two opinion weeklies. 
“Newsweek” (177 quotations) was ranked 9th, while “Wprost” (127 quotations) – 15th. When compared to the 
November findings, the weeklies almost exchanged their positions. It is worth mentioning that December was 
another month, in which “Polityka” was not classified.  

The list also saw two business and economy dailies. In December “Gazeta Prawna” (216 citations) enlarged its 
advantage over “Puls Biznesu” (196 citations). They were in the 7th and 8th positions respectively.   

The only portal classified – Onet.pl ended up in the 12th position. Other media referred to its news 155 times. 
Nevertheless, it should be noted that the advantage of Onet.pl over other portals is shrinking. Its runner-up Wp.pl 
was quoted 86 times.  

The last month of the past year was another month with no tabloid title classified. TVP Info disappeared from 
the list as well. It was replaced by “Przegląd Sportowy” (14th position, 131 citations). The sports daily published 
a controversial interview with head coach of the Polish national football team Leo Beenhakker, which turned out 
to be the second most often quoted publication of the month.  
  

Table 1.Most frequently quoted publications in December  

No. Author Medium Publication title    Number of 
citations 

1. Daniel Rupiński Dziennik „Euro 2012 tylko u nas?” 66 

2. Piotr śelazny Przegląd 
Sportowy 

"Piechniczek dla mnie nie istnieje"  54 

3 Wojciech Czuchnowski, 
Mariusz Gierszewski 

Gazeta 
Wyborcza 
Radio Zet 

„Jak Jarosław Kaczyński dostał listę 
agentów ABW" 

50 

4.  Jacek Karnowski PR1 wywiad z Jarosławem Kaczyńskim 48 
5. Anna Wojciechowska,  

Michał Karnowski, 
Piotr Zaremba  

Dziennik wywiad z Donaldem Tuskiem 46 

6. Wojciech Szacki Gazeta 
Wyborcza 

„Szczyty nie dla prezydenta” 45 

7. Cezary Gmyz Rzeczpospolita 
 

„Ziobro usłyszy zarzuty” 44 

8. Anna Marszałek Dziennik „Będę musiał sprzedać mieszkanie” 34 
9. brak Rzeczpospolita "Ranking marek" 29 
10. Jarosław StróŜyk Rzeczpospolita "Młodzi Polacy chcą kary za stan 

wojenny" 
26 

 

 

The most attractive pieces of information in December were those on work on the new Bridge Pension Act and 
talks about the President’s reaction to the legislation. The media also covered the deepening global recession, 
which reached Poland too. Also interested to the media was the issue of Zbigniew Ziobro, a leading politician of 
Law And Justice (PiS), who was faced with accusations related to the fuel mob and an unfavourable verdict in 
the legal case of a well-known doctor. In December the media attention was focused on Poland’s preparations 
for Euro 2012 and the fast-escalating conflict at Telewizja Polska (public television station) as well. Other issues 
covered by the media were: controversy around the special services, repercussions of the shooting in Georgia 
and ethical doubts regarding in vitro insemination. The problem of infected meat from Ireland, the incident on 
Cyprus involving drunk parliamentarians and new discoveries in the land parcel affair were widely covered too.  
 
For the purpose of the present report the Institute of Media Monitoring analysed 7123 media pieces (press 
clippings, radio and television broadcasts) within the period of 1-31 December. Reporters quoted news of other 



Instytut Monitorowania Mediów monitoruje blisko 900 tytułów prasowych, 84 stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie 
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm 
monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 

media 7372 times (4754 times in the press, 1560 – on the television and 1058 – on the radio).  The study covers 
only the pieces which are not of the press review type.  

 
Every month the Institute of Media Monitoring analyses all press publications, as well as television and radio 
broadcasts, the authors of which refer to reports of other media outlets. There are nearly 900 press titles and 
selected television and radio stations examined.  

 


