
 
Press release 
 

Warsaw, May 29th, 2009 

Rzeczpospolita on top again  
 
April saw Rzeczpospolita back on top of the list of most frequently cited newspapers. The leading 
radio station was RMF FM, while the major opinion shaping television station – TVN24, show 
the latest edition of „Top opinion-shaping media in Poland” by the Institute of Media 
Monitoring. The top fifteen also include two television stations, three radio stations, three 
business dailies and two opinion weeklies.   
After one month Rzeczpospolita regained its first position, as it was quoted by other media 1144 times. The daily 
owes such an excellent result to very popular rankings and polls, economics and finance coverage, which was 
often quoted by other media, as well as publications on the Polish political scene. The previous leader Dziennik 
(808 citations) ranked second this time, scoring just one quotation more than the third Gazeta Wyborcza (807). 
Of Dziennik’s publications the most frequently cited were ones discussing Polish politics and legal issues. 
Gazeta Wyborcza won the third position thanks to articles on the activity of the Institute of National 
Remembrance (IPN), fresh analyses of the political life and various titbits.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Just behind the podium was TVN24 (444 citations), which proved very popular for its broadcasts on the Polish 
politics, the activity of IPN and controversy over Janusz Palikot, a Civic Platform (PO) parliamentarian.  Among 

                                                 
1 Score of Polska is the total of references to all the regional variations of the daily: Polska Dziennik Bałtycki, Polska 
Dziennik Łódzki, Polska Dziennik Zachodni, Polska Gazeta Krakowska, Polska Gazeta Wrocławska, Polska Głos 
Wielkopolski, Polska Kurier Lubelski. 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622 

kontakt: Irena Banaś 

Specjalista ds. PR 

i.banas@instytut.com.pl 

Chart 1.Most frequently cited media1 

808

1144

178

154

351

239

353

370

444

807

139

133

162

168

184

0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600

Newsweek

TVN

Parkiet

onet.pl

TOK FM

Puls Biznesu

Wprost

Gazeta Prawna

Radio ZET

RMF FM

Polska

TVN24

Gazeta Wyborcza

Dziennik

Rzeczpospolita

 
Source: IMM 



Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 87 stacji telewizyjnych i radiowych oraz polskie 
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm 
monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 

the top fifteen was also another TV station of ITI concern; TVN (139 citations) dropped to 14th position, as the 
number of references to its programmes was almost twice as small, as in the month before.   

Fifth in the rankings was Polska (370 citations), which owes this good result to publications on lustration, 
activity of IPN and reasons of conflict between Ludwik Dorn and Jarosław Kaczyński.  

April was a month of exceptional activeness of radio stations in result of which the list includes three stations: 
RMF FM (353 citations, 6th position), Radio Zet (351 citations, 7th position) and TOK FM (168 citations, 11th 
position). RMF FM was quoted mainly on broadcasts on the Polish politics, fire in Kamień Pomorski and IPN’s 
activity.  Radio Zet, which was only narrowly left behind, discussed similar type of problems. What won TOK a 
place on the list and third position in the radio segment is an interview with Jan śaryn. Following the comments 
he made on air about Lech Wałęsa, the historian had to resign from his post at IPN.  

Like in the past couple of months three business and economy dailies were classified as well. Gazeta Prawna 
(239 citations) enlarged its advantage over Puls Biznesu (178 citations). They were ranked respectively 8th and 
10th. Parkiet stood 13th, scoring 154 quotations.  

When it comes to opinion weeklies, Wprost (184 citations, 9th position) got ahead of Newsweek, which comes 
last in the top fifteen, having been quoted 133 times. Polityka scored 115 citations last month which was too 
poor a result for the weekly to be classified.   

Onet.pl is the list’s only Internet portal. It was referred to 162 times which won it 12th position. It is also worth 
underlining a good result of Wp.pl (92 citations), which was second best portal in the past month.  

 

A topic which received most media coverage in April was activity of the Institute of National Remembrance. 
Like in the months before, reporters focused on controversy over PO’s Janusz Palikot too. The public opinion 
was also interested in a tragic fire in the town of Kamień Pomorski, which had claimed many victims, the 
problem of politicians’ collaboration with the security services (SB), methods of financing political parties and 
Poland’s preparations for Euro 2012 football championships. Other issues which were widely commented are: 
allegations on a secret CIA base in Poland, the fifth anniversary of Poland’s entry to the European Union , Lech 
Kaczyński’s visit to Lithuania and worldwide swine flu pandemonium. Apart from that, April brought further 
comments on the economic crisis, the question of candidacies for the post of NATO’s chief and the 
Europarliamentary elections.  

 

For the purpose of the present report the Institute of Media Monitoring analysed 8235 media pieces (press 
clippings, radio and television broadcasts) within the period of 1-30 April. Reporters quoted news of other media 
8280 times (5503 times in the press, 1724 – on the television and 1053 – on the radio).  The study covers only 
the pieces which are not of the press review type.  

 

Every month the Institute of Media Monitoring analyses all press publications, as well as television and radio 
broadcasts, the authors of which refer to reports of other media outlets. There are nearly 900 press titles and 
selected television and radio stations examined. 


