
 

 
Press release 
 

Warsaw, November 29th 2007  
„Polska” tries to catch up with the pack  
 
October brought a stiff competition for Polish top dailies – a new newspaper „Polska” 
immediately jumped into the sixth place of the Institute of Media Monitoring’s report “Poland’s 
most opinion-forming media”. Only weeklies keep it away from the leadership... 

The Institute of Media Monitoring (IMM) analyzed 8162 media releases from October 1 to 31.  Journalists 
referred to information publicized by other media 10 388 times (4487 in press, 3833 on television and 2068 on 
the radio).  
Daily „Rzeczpospolita” remains the leader achieving even better result than in September. It was referred to as 
many as 1578 times, chiefly with reference to rankings and surveys, Polish politics, economy, market and 
finance. Daily „Dziennik” advanced from the third to the second place scoring 1454 quotes. Daily „Gazeta 
Wyborcza” slipped back to the third place (1391 quotations).  

October had daily „Polska”1 stage its premiere in the IMM’s ranking – it jumped in the sixth position (340 
quotations). Only two opinion-forming weeklies keep it away from the leading edge.   

 

Chart 1.The most frequently quoted media in October 2007. 

286

246

230

174

197

1391

586

441

340

288

330

224

259

1578

1454

0 250 500 750 1000 1250 1500 1750

RMF FM

Polity ka

Puls Biznesu

Ży cie Warszawy

TVN

Super Express

Fakt

Gazeta Prawna

TVN24

Polska

Newsweek

Wprost

Gazeta Wy borcza

Dziennik

Rzeczpospolita

 

Source: IMM 

                                                 
1 Daily „Polska” appears in print from October 15th 2007 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

Weekly „Wprost” comes in directly after the pack – it was quoted 586 times. It is also worth paying attention to 
the improving position of a weekly “Newsweek” (441). The ranking also includes a weekly “Polityka” which 
articles were mentioned by other media 197 times.  

Piotr Gabryel, Pawel Lisiecki and Bernadeta Waszkiewicz’s interview with the President of the Republic of 
Poland Lech Kaczynski publicized by daily „Rzeczpospolita” was the most frequently quoted article in October 
(„Weta chcę używać rzadko”, 108 of quotations).  
Table 1.Authors of the most frequently quoted publications in October 

lp. Author Media Titleof the article     Record of quotations 

1. 

Piotr Gabryel, 
Paweł Lisiecki, 
Bernadeta Waszkiewicz Rzeczpospolita  „Weta chcę używać rzadko” 108 

2. Dorota Kania Wprost 
„Nowy raport WSI u prezydenta, Komorowski 
wezwany przed komisję”  98 

3.  o. Piotr Andruszkiewicz TV Trwam „Rozmowy niedokończone” 90 

4. 
Artur Grabek, 
Kamila Wronowska Dziennik „Marcinkiewicz porzucił PiS” 74 

5. 

Michał Kobosko, 
Andrzej Stankiewicz, 
Piotr Śmiłowicz Newsweek „Jestem gotów na wszystko” 71 

6. Michał Krzymowski Wprost „Do krwi ostatniej”  63 

7. 

Wojciech Czuchnowski, 
Ewa Siedlecka, 
Leszek Kostrzewski, 
Piotr Mączyński Gazeta Wyborcza „Polacy w sieci CBA” 58 

8. Piotr Krysiak Wprost „CBA: Lipiec wziął ponad 100 tys. łapówki” 52 

9. Małgorzata Solecka  Newsweek „Prywatyzujemy, ale nie za 1 zł” 50 

10. Wojciech Cieśla Polska „Rzecznik CBA piratem” 41 

 

Leader of TV stations, TVN24, goes down from the fifth to the seventh place (330 quotations). TVN commercial 
television is also ranked – it was quoted 246 times.   

„Gazeta Prawna” has been the most opinion-forming business and economic daily from the beginning of the year 
(288 mentions, 8th place). Daily „Fakt” outdid „Super Express” in terms of quotations. None of Internet portals 
was ranked in October.   

RMF FM radio proved to be Poland’s most opinion-forming radio station in October which is a continuation of a 
trend from September (174 mentions) and it closes the list of top fifteen most opinion-forming media.  

Headlines in the analyzed period were the following: the Military Information Services (WSI) upheaval, 
investigation into the so-called Barbara Blida case, behind-the-scenes of backhanding scandal in Hel, alleged 
sickness of former President of the Republic of Poland Aleksander Kwasniewski, preparations for Euro 2012, the 
so-called Krause case, eviction of Betanki nuns, investigation into the so-called sex scandal in Self-Defense 
party (Samoobrona) and the so-called Rydzyk tapes scandal. 

95 percent of quotations were furnished by national media and remaining 5 percent – local ones. Great majority 
of quotations originated from Mazowsze Province („Życie Warszawy”, 230), Lodz Province („Dziennik 
Łódzki”, 21), Malopolska region („Dziennik Polski”, 15) and Lublin Province („Dziennik Wschodni”, 13).  

 

 
Each month, Instytut Monitorowania Mediów analyses all newspapers, as well as TV and radio broadcasts, 
which authors refer to news spread by other media. The research covers over 800 newspapers,  TV stations and 
selected programs of nine radio stations. Basic version of October report is available at the following website of 
the Instytut of Media Monitoring http://www.instytut.com.pl/raporty. In order to receive full or profiled version 
of the report, do not hesitate to contact k.ewert@instytut.com.pl.  

Institute of Media Monitoring monitors over 800 newspapers, 73 TV and radio stations and Polish Internet 
resources. Instytut Monitorowania Mediów is a member of FIBEP – the elite organization associating over 80 
media monitoring companies from several dozen of countries. Since 2002, Institute of Media Monitoring have 
supported ventures of Responsible Business Forum. 


