Instytut Monitorowania Medidw

nstytut Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa
i . tel. +48 22 356 21 00, 698 634 593
on |to rowania kontakt: Katarzyna Ewert
Specjalista ds. PR
ed |éW k.ewert@instytut.com.pl

Press release

Warsaw, 29 June 2007
‘Rzeczpospolita’ on top...

. of May’s rankings of ,Poland’s most opinion-makng media”, compiled by IMM. Second
ranked was ‘Gazeta Wyborcza', third — ‘Dziennik’. The leader of opinion weeklies is ‘Wprost'.
‘Nasz Dziennik’ daily is going up. RMF FM and TVN24are still ahead of rivals in the category
of radio and television stations, while Onet.pl rerains the leading Internet portal.

For the purpose of the present report the Instibfiteledia Monitoring analysed 7135 media piecesughout
the period of 1 May - 31 May. Journalists quotdteotmedia’s news 8786 times (3743 times in thespi&307
on television and 1736 times on the radio).

The winner of the newest rankings of IMM is ‘Rzecgpalita’, which was quoted 1397 times. Second rdnke
was ‘Gazeta Wyborcza’, having 1257 quotations. iAfiteo months of being on top ‘Dziennik’ droppedtiird
position, scoring 1051.

Chart 1. Most frequently quoted media in May 2007.

Rzeczpospolita ] 1397

Gazeta Wy borcza ] 1257

Dziennik ] 1051

Wprost ] 666

Zycie Warszawy ] 383
Newsweek ] 329
Gazeta Prawna ] 264
Super Express ] ]| 241
TVN24 7:| 229

Puls Biznesu 7:| 228
Nasz Dziennik 7:| 221
Fakt 7:' 207
RMF FM 7:' 176
PR1 7:' 155

onet.pl 7:| 120

0 250 500 750 1000 1250 1500

Source: IMM

‘Rzeczpospolita’ was quoted chiefly in the contektrankings and opinion polls, new facts relatedviarek
Papata assassination, as well as economy, markatidgfinance issues. ‘Wprost’ was again only nalyow
behind the podium, the magazine being on top afiopiweeklies category. Among radio and televisitations
the leaders are still respectively RMF FM and TVNi24s well noting a large number of PR1 quotati¢hS5),
most of which were comments of the PM Jarostaw k&gl on doctors’ and teachers’ strikes. The statias



also often referred to in the context of Polanddigies and the Lustration Act. Onet.pl (120 quiotas)
traditionally outdid rivals in the Internet portalategory, tvn24.pl (87) being ranked second. Taréapowes its
position to references to the question of finandngcus Europae fund by an Ukrainian mogul.

The rankings have ‘Nasz Dziennik’ going up. The neaper came back to the top fifteen in April. Thie'st
large number of quotations (221) in May is due tdely-commented publications on accepting bribesfayek
Ungier and the question of mysterious Swiss bardowatts of politicians linked to Democratic Left Allice
(SLD).

The most frequently quoted publication in May wasldn’'t have a bank account’, an interview with dtaav
Kaczyhaski by ‘Wprost’ journalists Dorota Kania, Stanistdarecki and Marcin Dziganowski.

Table 1. Authors of May's most frequently quotddlipations

Quotation
No. Author Medium Publication title number
Dorota Kania,
Stanistaw Janecki,
1. | Marcin Dziezanowski | Wprost ,| don't have a bank account" 99
2. | Maciej Duda Rzeczpospolita L2Agent incriminating Papata's assassin” 76
3. | Marek Kreskawiec Newsweek ,Guru struck by the system” 70
4. | Wojciech Wybranowski | Nasz Dziennik ,| gave Ungier half of million of dollars” 69
Aleksander Kaczorowsk
5. | Wojciech Mazarski Newsweek sWriter's files” 65
6. | Marcin Kacki Gazeta Wyborcza .Money for work done” 64
Katarzyna Nowicka,
7. | Marcin Dziegzanowski | Wprost ,Homotubbies” 63
.Prosecutor's office to run polygraph tests
Piotr Krysiak Woprost Blida suicide witnesses” 57
9. | Katarzyna Hejke Gazeta Polska »The story kicking-off” 53
Jakub Stachowiak,
10. | Daniel Walczak Dziennik ,<Janet's Polish hell” 42

Like in the previous seven months most frequentlgted daily of business and economy profile was &z
Prawna’ (264 references), the second ‘Puls Biznssaoring 36 quotations fewer. ‘Super Express’ agaitdid
‘Fakt’.

In the analysed period the major themes that théiareferred to were: controversy around the LtisinaAct,
and the consequent verdict of the Constitutonalurrdh, details of Barbara Blida suicide, revelatddmew facts
concerning the assassination of Marek Papata, tskard accounts of SLD-linked politicians, Marek istp
bribe acceptance, the series of doctors’ and tesicheikes, the Teletubbies scandal, sources @nfimg of
Amicus Europae fund, accusations of cooperation thighSecurity Service (SB) made against prof. Wa&aly
Macior, Ryszard Kapicinski and Lew Rywin, Poland’s policies in the contekPrzemystaw Gosiewski’s role
in the present coalition as well as the story eflftigerian Janet Johnson.

As far as regional media are concerned, iZigle Warszawy’ whose publications were quoted roftsn. The
daily was ranked fifth, scoring 383. Nationwide naedonstituted 91% of quotations, while regionaé®n the
remaining 9%.

Each month has the Institute of Media Monitoring Igsa all the press publications, radio and teleisi
broadcasts whose authors quote other media's néhere are some 800 press titles, television statimmd
selected radio broadcasts examined. Standard wversib May report is available on IMM's website:
http://www.instytut.com.pl/raportyif you wish to receive a full or a customisedsian, please contact us at:
k.ewert@instytut.com.pl

The Institute of Media Monitoring provides monitaginf about 800 press titles, television and rathtians, as
well as the Polish Internet resources. IMM is anber of FIBEP — an elite association of over 80 camnigs
monitoring media of several tens of countries. 82002 the Institute of Media Monitoring has supgdr
activity of Forum Odpowiedzialnego Biznesu (ResplolesBusiness Forum).



