
 1 

 
 

Press Release 
 

Warsaw, April 16th, 2007  
Positively about Poles, critically about the Polish government 
 
The latest report "Foreign TV stations on Poland” compiled by the Institute of Media Monitoring shows that in 
March foreign TV stations discussed Poland twice as often as in February. There is a deep rift in the analyzed 
materials between the positive information about Poles and negative publications about Polish authorities and 
some aspects of social life.   

To compile this report, IMM has analyzed English TV stations: EuroNews, CNN, BBC World, German broadcasters: 
ARD and ZDF and French: France24 and TV5. In March these stations broadcast 262 pieces referring to Poland or 
Poles, which doubles the February result. By far the highest number of the materials (215) had a neutral influence on the 
image of Poland. Unfortunately, the number of pieces shaping the negative image of Poland in the eyes of these stations' 
viewers outweighed (29) the positive publications (18). CNN broadcast the Surprise Yourself in Poland commercial nine 
times (3% of all broadcasts). It was mainly France24 and EuroNews that mentioned our country in the negative context. 
In March, majority of the materials discussing Poland appeared in German ZDF (26%) and ARD (23%).  
 
The subject which dominated last month's broadcasts the visit of 
Chancellor Angela Merkel in Poland. The analysis of media 
pieces relating to this subject shows a deep rift between  
interpersonal relations and official international relations. The 
issue was most widely discussed by German TV stations, but 
EuroNews and  France24 also mentioned it. In total, the subject 
appears in 45 materials. German TV stations highlighted the half-
private character of this visit, which was supposed to strengthen 
the relationship and build confidence. They pointed out to the 
positive reaction of the Polish Prime Minister, who having talked 
to the chancellor got an impression that we are making a 
headway. They also emphasized that the President of Poland is 
convinced that they will find common solutions.  
 
Another hot issue tackled by foreign TV stations was the problem 
of the construction of anti-missile shield elements in Poland. Of 
all the monitored stations, BBC World was the only one to 
broadcast no materials about it. In this context, the broadcasters 
usually informed about the stance of German authorities, who 
believe that the anti-missile system project should be created 
under the auspices of NATO. German and French TV stations stressed that the majority of Polish society is against the 
project. National television stations of our western neighbors very broadly informed about the Polish-German relations. 
A large number of the materials connected with this issue was inspired by the Polish-German summit. What was 
characteristic about these broadcasts was highlighting the difference between political relations (not very good), and 
interpersonal relations (positive). ARD and ZDF when trying to find the reasons of the cooling in international relations, 
described some negative phenomena on both sides. However, by far the most controversial was the conduct of Polish 
politicians.    
 

The issues of abortion and vetting, which have recently given rise to much controversy in Poland, also attracted foreign 
broadcasters' attention. The subject of plans to challenge the anti-abortion law in Poland was omitted only by CNN and 
TV5. Whereas BBC World and CNN broadcast no information related to the amendment of the vetting act. In the case of 
the two subjects, some materials of negative impact on the image of Poland have been observed. 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +4822 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 

Chart 1 Number of media pieces in the past 3 months 

 

405 

262 

108 

0 

100 

200 

300 

400 

500 

January Febru
ary 

March 

 
Source: IMM 



 2 

The news about Poland appeared quite often in the context of EU power industry policy and the draft of the Euro-
constitution. Poland was presented as a country that bases its energy policy on traditional sources and whose nation is 
skeptical about Euro-constitution.  
 

Table 1. Number of media pieces in particular TV stations along with their overtone  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The image of Poland and Poles suffered chiefly due to the broadcasts about the internal situation in Poland, in relation to 
the vetting process, abortion and homophobia. And again, the word of Maciej Giertych's anti-Semit brochure badly 
affected the image of Poland.  
 
When we analyze Chart 2, which presents the number of publications broken down by the subject categories, we can see 
that the monitored media usually informed about Poland in the context of international relations (A.Merkel's visit). As 
far as the internal affairs go, there were reports about vetting, abortion, homophobia, appointing the Archbishop of 
Warsaw and the dispute over Dolina Rospudy. In the Poland in EU category, majority of the materials referred to Poland 
in the context of 50th anniversary of UE and European energy policy. In March a relatively high number of broadcasts 
(25) fell under the category of People. It comprised the materials presenting Irena Sendlerowa and Alicja Tysiąc.  

 
Chart  2. Number of publications divided by the general subject of the media pieces 

3

3

6

9

22

25

46

52

80

16

0 20 40 60 80 100

Culture

Sport

Other

Advertise

Curiosities

International security

People

Poland in EU

Internal Affairs

International relations 

 
Source: IMM 

 

 
 
 
 
“Foreign TV stations on Poland” is a monthly report of the Institute of Media Monitoring (IMM), which has been 
published since August 2006. In order to draw up the report, IMM monitors television stations such as CNN, EuroNews, 
BBC World, ARD, ZDF, TV5 and France24 24 hours a day in the aspect of Poland’s image. Full version of the March 
report is available at the website of the Institute of Media Monitoring . 

 
The Institute of Media Monitoring monitors about 800 press titles, TV and radio stations, as well as Polish Internet 
resources. The Institute of Media Monitoring is a member of FIBEP – the elite association of over 80 media monitoring 
companies of dozens of countries around the world. Since 2002, the Institute of Media Monitoring has been supporting 
the Corporate Governance Forum. 

TV Statons     Total 

ZDF 5 59 4 68 

ARD 4 56 - 60 

Euronews 1 44 8 53 

France24 4 22 12 38 

BBC World 5 12 2 19 

CNN - 17 - 17 

TV5 - 4 3 7 

Total 18 215 29 262 

0 − + 


