
 

 
Informacja prasowa 
 

Warszawa, 5 listopada 2007 roku 
Remis o włos 
 
Zaskakujący wynik w czołówce najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów 
„Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”: Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza były o włos od 
zwycięstwa ex aequo. Wysoko w zestawieniu znalazła się stacja TVN24, która wyprzedziła 
tygodnik Newsweek. Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową jest RMF FM, a 
najgłośniejszymi publikacjami okazały się artykuły Gazety Wyborczej.    

Od 1 do 30 września na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 7430 przekazów 
mediowych. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 9168 razy (4255 
razy w prasie, 3169 w telewizji i 1744 w radiu).  
Mało brakowało, aby Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza osiągnęły we wrześniowym zestawieniu najlepszy 
wynik ex aequo. Jednak tylko dwa powołania zadecydowały o zwycięstwie Rzeczpospolitej (1458 cytowań). 
Tymczasem na Gazetę Wyborczą dziennikarze z innych mediów powoływali się 1456 razy. Dziennik z pozycji 
lidera spadł na trzecie miejsce (1077).   

Wykres 1. Najczęściej cytowane media we wrześniu 2007 r. 

234

225

198

141

152

1077

523

357

270

249

264

190

231

1458

1456

0 250 500 750 1000 1250 1500 1750

Polity ka

Puls Biznesu

Radio ZET

TVN

Ży cie Warszawy

RMF FM

Gazeta Prawna

Fakt

Super Express

Newsweek

TVN24

Wprost

Dziennik

Gazeta Wy borcza

Rzeczpospolita

 

 

 

W zestawieniu, podobnie jak w zeszłym miesiącu, znalazły się trzy tygodniki opinii – najwyżej notowany jest 
Wprost – tradycyjnie na czwartym miejscu z wynikiem 523 powołania. Newsweek był cytowany 270 razy, a 
Polityka - 141 razy. Najczęściej cytowanymi publikacjami we wrześniu były trzy artykuły Gazety Wyborczej: 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

„PiS rośnie na Kaczmarku” Michała Kochanowicza, „Dzwoni Krauze do prezydenta” Wojciecha 
Czuchnowskiego oraz „Beger kupuje podpisy” Marcina Kąckiego i Michała Kopińskiego.  

Piąta lokata należy do lidera wśród stacji telewizyjnych - TVN24 (357 cytowań), która uzyskała tak dobry wynik 
dzięki powołaniom na jej doniesienia w kontekście polityki polskiej, odejścia Jana Rokity z PO oraz „sprawy 
Krauzego”. Na jedenaste miejsce z szóstego spadło Życie Warszawy (225). Zaraz za nim uplasowała się  stacja 
TVN (198 cytowań). Chociaż wynik Tygodnika Powszechnego nie zakwalifikował go do pierwszej piętnastki 
(109), to i tak był on szeroko cytowany dzięki publikacji kard. Stanisława Dziwisza nt. działalności o. Rydzyka.   
Tabela 1. Autorzy najczęściej cytowanych publikacji we wrześniu  

lp. Autor Medium Tytuł publikacji      Liczba powołań 

1. Michał Kochanowicz Gazeta Wyborcza „PiS rośnie na Kaczmarku” 124 

2. Wojciech Czuchnowski Gazeta Wyborcza „Dzwoni Krauze do prezydenta”  107 

3.  
Marcin Kącki, 
Michał Kopiński Gazeta Wyborcza „Beger kupuje podpisy” 99 

4. Stanisław Dziwisz Tygodnik Powszechny „Nikt nas nie wyręczy” 67 

5. Monika Olejnik Radio Zet „Siódmy dzień tygodnia” 57 

6. 

Iwona Szpala, 
Bogdan Wróblewski, 
Jacek Brzuszkiewicz Gazeta Wyborcza „PO na policji”  56 

7. 
Joanna Lichocka, 
Paweł Lisiecki Rzeczpospolita „Wyciągamy łosia z bagna” 53 

8. 
Dorota Kania, 
Rafał Pasztelański Wprost „Agent u Rydzyka” 47 

9. 
Jan Piński, 
Krzysztof Trębski  Wprost „Ryszard Osaczony” 44 

10. Bogdan Rymanowski TVN, TVN24 „Kawa na ławę” 43 

 

Najbardziej opiniotwórczymi stacjami radiowymi we wrześniu okazały się: RMF FM (231 powołań, powrót na 
pozycję lidera) i Radio ZET (190).  

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w jedenastu ostatnich 
miesiącach, Gazeta Prawna (234 powołania, 9. miejsce). Super Express wyprzedza Fakt. We wrześniowym 
zestawieniu nie znalazł się żaden portal internetowy.  

W badanym okresie wiodącymi tematami powołań były: „sprawa Krauzego”, czyli powiązania znanego 
biznesmena z prezydentem oraz jego udział w ujawnieniu kulis akcji CBA w Ministerstwie Rolnictwa, 
kontrowersje dotyczące przecieku z akcji CBA, odejście z PO znanego polityka Jana Rokity, sprawy lustracji, 
„taśmy Beger”, które ujawniają szczegóły kupowania przez posłankę Samoobrony podpisów pod listami, 
kontrowersje wokół WSI, śledztwo w sprawie finansów PO, odejście z Polsatu znanego dziennikarza Tomasza 
Lisa oraz wyznania Andrzeja Leppera, dotyczące jego małżeńskiej niewierności.  

93 proc. cytowań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 7 proc. - lokalnych i regionalnych. Najwięcej 
cytatów pochodziło z woj. mazowieckiego (Życie Warszawy, 225), małopolskiego (Gazeta Krakowska, 27), 
łódzkiego (Dziennik Łódzki, 21) oraz lubelskiego (Dziennik Wschodni, 18).  

 

 

 
 
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne  
i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 800 
tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych. Raport wrześniowy w wersji 
podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty. Aby 
otrzymać pełną lub sprofilowaną wersję raportu, prosimy o kontakt: k.ewert@instytut.com.pl.  

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 800 tytułów prasowych, 73 stacje telewizyjne i radiowe oraz 
polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji 
zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania 
Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 


