
 

 
Informacja prasowa 
 

Warszawa, 29 listopada 2007 roku 
„Polska” goni peleton  
 
W październiku pojawiła się poważna konkurencja dla czołowych dzienników – nowa gazeta 
„Polska” od razu zajęła szóste miejsce w raporcie Instytutu Monitorowania Mediów 
„Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Od ścisłej czołówki dzielą ją tygodniki… 

Od 1 do 31 października na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8162 przekazów 
mediowych. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 10 388 razy (4487 
razy w prasie, 3833 w telewizji i 2068 w radiu).  
„Rzeczpospolita” utrzymuje pozycję lidera, osiągając jeszcze lepszy wynik niż we wrześniu. Powoływano się na 
nią 1578 razy, przede wszystkim w odniesieniu do rankingów i sondaży, polityki polskiej oraz ekonomii, rynku i 
finansów. Na drugie miejsce z trzeciego awansuje „Dziennik”, cytowany 1454 razy. Na trzecią pozycję spadła 
„Gazeta Wyborcza” (1391 powołań).  

W rankingu październikowym po raz pierwszy notujemy nowy dziennik „Polska”1 – od razu na szóstej pozycji 
(340 cytowań). Od ścisłej czołówki dzielą go dwa tygodniki opinii.  

 

Wykres 1. Najczęściej cytowane media w październiku 2007 r. 

286

246

230

174

197

1391

586

441

340

288

330

224

259

1578

1454

0 250 500 750 1000 1250 1500 1750

RMF FM

Polity ka

Puls Biznesu

Ży cie Warszawy

TVN

Super Express

Fakt

Gazeta Prawna

TVN24

Polska

Newsweek

Wprost

Gazeta Wy borcza

Dziennik

Rzeczpospolita

 

Źródło: IMM 

 

                                                 
1 Dziennik „Polska” ukazuje się od 15 października br. 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356  21 00, 698 634 593 

kontakt: Katarzyna Ewert 

Specjalista ds. PR 

k.ewert@instytut.com.pl 



 

Zaraz za peletonem uplasował się tygodnik „Wprost”, który był cytowany 586 razy. Warto również zwrócić 
uwagę na coraz lepszy wynik „Newsweeka” (441). W rankingu nie zabrakło także tygodnika „Polityka”, na 
którego artykuły inne media powoływały się 197 razy. 

Najczęściej cytowaną publikacją w październiku była rozmowa Piotra Gabryela, Pawła Lisieckiego oraz 
Bernadety Waszkiewicz z „Rzeczpospolitej” z prezydentem Lechem Kaczyńskim („Weta chcę używać rzadko”, 
108 powołań).  
Tabela 1. Autorzy najczęściej cytowanych publikacji w październiku 

lp. Autor Medium Tytuł publikacji      Liczba powołań 

1. 

Piotr Gabryel, 
Paweł Lisiecki, 
Bernadeta Waszkiewicz Rzeczpospolita  „Weta chcę używać rzadko” 108 

2. Dorota Kania Wprost 
„Nowy raport WSI u prezydenta, Komorowski 
wezwany przed komisję”  98 

3.  o. Piotr Andruszkiewicz TV Trwam „Rozmowy niedokończone” 90 

4. 
Artur Grabek, 
Kamila Wronowska Dziennik „Marcinkiewicz porzucił PiS” 74 

5. 

Michał Kobosko, 
Andrzej Stankiewicz, 
Piotr Śmiłowicz Newsweek „Jestem gotów na wszystko” 71 

6. Michał Krzymowski Wprost „Do krwi ostatniej”  63 

7. 

Wojciech Czuchnowski, 
Ewa Siedlecka, 
Leszek Kostrzewski, 
Piotr Mączyński Gazeta Wyborcza „Polacy w sieci CBA” 58 

8. Piotr Krysiak Wprost „CBA: Lipiec wziął ponad 100 tys. łapówki” 52 

9. Małgorzata Solecka  Newsweek „Prywatyzujemy, ale nie za 1 zł” 50 

10. Wojciech Cieśla Polska „Rzecznik CBA piratem” 41 

 

Lider wśród stacji telewizyjnych – stacja TVN24 spada z piątej na siódmą lokatę (330 cytowań). Oprócz niej w 
zestawieniu jest obecna także TVN, cytowana 246 razy.  

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym jest od początku roku „Gazeta Prawna” (288 
powołań, 8. miejsce). „Fakt” był częściej cytowany niż „Super Express”. W październikowym zestawieniu nie 
znalazł się żaden portal internetowy.  

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w październiku, podobnie jak we wrześniu, została RMF FM (174 
powołania), która zamyka pierwszą piętnastkę.  

W badanym okresie wiodącymi tematami powołań były: kontrowersje wokół WSI, śledztwo w sprawie B. Blidy, 
kulisy afery korupcyjnej na Helu, rzekoma choroba filipi ńska byłego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, 
przygotowania do Euro 2012, sprawa Krauzego, eksmisja betanek, śledztwo w sprawie seksafery w 
Samoobronie oraz kontrowersje wokół „taśm Rydzyka”. 

95 proc. cytowań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 5 proc. - lokalnych i regionalnych. Najwięcej 
cytatów pochodziło z woj. mazowieckiego („Życie Warszawy”, 230), łódzkiego („Dziennik Łódzki”, 21), 
małopolskiego („Dziennik Polski”, 15) oraz lubelskiego („Dziennik Wschodni”, 13).  

 

 
 
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne  
i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ponad 800 
tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych. Raport październikowy w 
wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: 
http://www.instytut.com.pl/raporty. Aby otrzymać pełną lub sprofilowaną wersję raportu, prosimy o kontakt: 
k.ewert@instytut.com.pl.  

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 800 tytułów prasowych, 73 stacje telewizyjne i radiowe oraz 
polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji 
zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania 
Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 


