
 
Press release 

Warsaw, 28 January 2010 

List still topped by…Rzeczpospolita! 
 
 „Poland’s top opinion-shaping media”, the Institute of Media Monitoring’s monthly 
study once again confirms that the most influential media outlets in Poland are 
Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza and Dziennik Gazeta Prawna. The list of fifteen most 
often quoted titles includes four dailies, two weeklies of opinion, two radio stations, two 
television stations, two Internet portals, two business dailies and a tabloid.  

Rzeczpospolita daily continues its successful run (1268 quotes)! In the analysed period the leading opinion 
shaping media outlet released a widely-commented opinion poll concerning the summary and evaluation of the 
government’s work in the past year. From the publication one can learn that the Prime Minister calls Grzegorz 
Schetyna “a rhinoceros”. The former vice-PM commented that there is no conflict between Donald Tusk and 
himself. What also met with a large interest of other media is Rzeczpospolita’s calculation of prices of products 
needed for Christmas dinner. The last month of 2009 brought a change in the remaining two positions on the 
podium. Second ranked is Gazeta Wyborcza (719), which discussed mostly Polish politics, rated and analysed 
new legislation proposals, as well as handled tax and accounting issues. In the third place is Dziennik Gazeta 
Prawna (656). Like the other two mentioned titles, it focused on the economy and financial matters, legislation 
issues, and published various opinion polls.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1 Score of Polska is the total of references to all the regional variations of the daily: Polska Dziennik Bałtycki, Polska 
Dziennik Łódzki, Polska Dziennik Zachodni, Polska Gazeta Krakowska, Polska Gazeta Wrocławska, Polska Głos 
Wielkopolski, Polska Kurier Lubelski. 

 

 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00 

kontakt: Maria Konieczna 

Specjalista ds. PR 

m.konieczna@instytut.com.pl 

Chart 1. Most frequently cited media1 

719

1268

167

136

281

217

402

456

467

656

119

111

157

163

179

0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600

Polityka

tvn24.pl

Parkiet

onet.pl

Radio ZET

TVN

Puls Biznesu

Super Express

Polska

Wprost

RMF FM

TVN24

Dziennik Gazeta Prawna

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

 
Source: IMM 



Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 87 stacji telewizyjnych i radiowych oraz polskie 
zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm 
monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

 

Behind the top three is TVN24 (467 references), which has become a tradition already. Of the affairs discussed 
on air of the station, other media most frequently referred to activity of the police and crime issues, Polish 
politics and world events. The top fifteen also includes TVN (167), which owes its position to references to 
various titbits, culture, arts, entertainment, activity of the police and crime issues.  

RMF FM (456) achieved a very good result in December, winning the fifth position. The radio station was most 
often quoted about the Polish politics, activity of the police and crime issues, as well as the blackmail scandal 
involving well-known PO Senator Krzysztof Piesiewicz. Second best radio station Radio Zet is eleventh in the 
general classification, its score being 163 citations.  

Wprost (402) weekly should not complain about its December’s result either. The magazine’s articles on the 
Polish politics, dismissal of Maciej Nowicki, Environment Minister, and the Krzysztof Piesiewicz blackmail 
affair turned out to be really popular with other media. The list has got one more weekly of opinion; with the 
score of 111 Polityka (111) stands last in the top 15.  

Super Express (217) tabloid is ranked as high as eighth, which may be found a surprising result. The analysed 
period saw the daily reveal discrediting materials on the PO Senator Krzysztof Piesiewicz. The piece of news 
met with a huge interest of other media outlets, and served as a starting point for a discussion about whether the 
press can collaborate with the underworld in order to obtain an interesting piece of information.  

Two business media outlets which won a place on the list are Puls Biznesu (179 references) and Parkiet (136).  
 
As regards the Internet portals segment, the leader is again onet.pl (157). However, it is worth pointing very 
good results of tvn24.pl (119) and wp.pl (78).  

The most popular issue covered by the media was the revelation of discrediting facts about a well-known 
screenwriter and a PO Senator Krzysztof Piesiewcz entertaining himself. Like in the previous months, other hot 
pieces of information were: the gambling affair developments, work of the investigative commission, which was  
formed to clear the scandal up, and details of the anti-gambling act. Due to Poland’s preparations for the 
Copenhagen climate summit, the question of energy efficiency received much media coverage as well. Also 
journalists made many references to publications on another anniversary of introducing the martial lat in Poland 
and the Institute of National Remembrance’s (IPN) materials which show that General Wojciech Jaruzelski had 
himself requested the USSR for a military intervention in Poland. Besides that, December saw mass media 
devote much attention to preparations for the coming presidential elections and a likely dismissal of 
Environment Minister Maciej Nowicki. Debating on the global epidemic of swine’s flu with its increasing death 
toll was continued. So were publications on new discoveries in the investigation into kidnapping and murdering 
of Krzysztof Olewnik and the situation of Polish soldiers in Afghanistan. Other issues analysed by the media in 
December were: controversy around the presence of crosses at schools, preparations for Euro 2012 football 
tournament and a harsh winter hitting the country.   
 
For the purpose of the present report the Institute of Media Monitoring analysed 8002 media pieces (press 
clippings, radio and television broadcasts) within the period of 1-31 November. Reporters quoted news of other 
media 8119 times (5329 times in the press, 1870 – on the television and 970 on the radio). The study covers only 
the pieces which are not of the press review type. 
 
Every month the Institute of Media Monitoring analyses all press publications, as well as television and radio 
broadcasts, the authors of which refer to reports of other media outlets. Nearly 900 press titles and selected 
television and radio stations are examined. 


